Älypuhelinten yleistyminen näkyy myös autokaupassa

Auton vaihtoa suunnittelevista suomalaisista joka viides on käynyt autosivustoilla matkapuhelimellaan tai muulla mobiililaitteella. "Älypuhelinten yleistyminen luo kiinnostavia mahdollisuuksia autojen jälleenmyyjille sekä huolto- ja korjauspalveluita tarjoaville yrityksille. Tulevaisuuden menestyjiä ovat ne, jotka pystyvät tarjoamaan toimivat palvelut sekä liikkeessä että myös internetin ja matkapuhelimen kautta", toteaa Anu Vuokko TNS Gallupista.

Suurin osa suomalaisista käyttää internetin autosivustoja, kun suunnittelee vaihtoauton tai uuden auton ostamista. Internetiä käyttävistä autonomistajista peräti 85 % on vieraillut jollakin suomalaisella autosivustolla. Vaikka internetin käyttö on kasvanut, sosiaalisen median merkitys auton ostoprosessissa on kuitenkin pysynyt pienenä.

Kolmasosa internetin autosivustoilla kävijöistä voidaan luokitella huvisurffaajiksi. Autosivustoilla ajankulunaan käyvät taustaltaan monenlaiset ihmiset, mutta varsinkin nuoret miehet tykkäävät katsella autotarjontaa ja hintojen kehitystä yleensä.

Internetillä on selkeä tukirooli auton käyttöön, huoltoon ja korjaukseen liittyen, ja internetin merkitys jälkimarkkinoinnissa jatkanee kasvuaan. Toisaalta, etenkin varttuneemmat miehet suosivat henkilökohtaista palvelua puhelimitse tai autoliikkeessä paikan päällä.

Tiedot pohjautuvat TNS Gallupin tuoreeseen Online Cars -tutkimukseen, joka selvittää vuosittain suomalaisten kokemuksia internetin hyödyntämisestä auton oston ja vaihdon yhteydessä. Tutkimuksessa haastateltiin marraskuussa yli 1000 henkilöä, jotka ajavat tai ovat hankkimassa autoa.
 

Lisätietoja

Anu Vuokko, Senior Research Consultant, puh. (09) 6135 0272
Nina Frosterus, Research Manager, puh. (09) 6135 0653
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Kategoria: 
Lehdistötiedote