Asiakkuusohjelmat kuluttajien puntarissa: S-ryhmän, VR:n ja LähiTapiolan jäsenedut houkuttavat eniten

TNS Gallup tutki 18-65-vuotiaiden kuluttajien suhtautumista 53 eri yrityksen asiakkuusohjelmaan.

Haastatellut kuluttajat olivat tutkituista asiakkuusohjelmista jäsenenä keskimäärin jopa seitsemässä eri ohjelmassa. Aktiivisimpia ovat 35-44-vuotiaat naiset, joiden lompakkoon on kertynyt keskimäärin 10 kanta-asiakaskorttia. Asiakkuusohjelmien voittokulku jatkunee myös tulevaisuudessa, koska kiinnostus on kasvussa erityisesti alle 25-vuotiaiden parissa.

Eniten jäsenyyksiä on kaupan alan yritysten, S-ryhmän (S-etukortti) ja K-ryhmän (K-Plussa-kortti) asiakkuusohjelmissa. Matkailualalla eniten jäsenyyksiä on kerännyt FinnairPlus, pankki- ja vakuutusalalla OP-bonus, vaateliikkeistä KappAhl. Uusista asiakkuusohjelmista VR:n Veturin jäsenenä on jo joka seitsemäs. RAY on puolen vuoden toimintajaksonsa aikana houkutellut Etuasiakkaaksi muutaman prosentin rahapelien ystäviä.

Miten kuluttajat asiakkuusohjelmia arvioivat?
Asiakkuusohjelmaan kuuluvilta kysyttiin, kuinka todennäköisesti asiakkuusohjelmaa suosittelisi*. Lisäksi selvitettiin, millä asiakkuusohjelmilla on voimakkain vaikutus asiakasuskollisuuteen eli asioinnin keskittämiseen**. Kärkeen nousevat S-etukortti, LähiTapiolan Omaetu, If:n keskittämisohjelma ja VR:n Veturi. Näitä ohjelmia siis kaikkein todennäköisimmin suositellaan muille ja niillä on myös eniten vaikutusta asioinnin keskittämiseen. Hajonta suosittelun suhteen on suuri: parhaiten menestyvän S-etukortin Net Promoter Score on 19 %, heikoimman -68 %. Vaateliikkeillä on kaikkein eniten parannettavaa suositteluhalukkuuden ja keskittämisvaikutuksen suhteen.

Etujen houkuttelevuudessa kärkijoukon muodostavat samat asiakkuusohjelmat eli S-etukortti, LähiTapiolan Omaetu, VR:n Veturi sekä S-card, joiden etuja yli 30 % jäsenistä pitää erittäin houkuttelevina (arvosana 9-10, asteikko 1-10). Tässäkin asiassa hajonta on voimakasta eli heikoimmin menestyvän asiakkuusohjelman etuja pitää houkuttelevina vain 7 % jäsenistä.

Sähköpostimarkkinointilupa on yleisin
Tutkimuksessa selvitettiin myös eri yritysten saamia markkinointilupia. Sähköpostimarkkinointilupa on yleisin - sellaisen on vähintään yhdelle yritykselle antanut yli 70 % kuluttajista. Eniten sähköpostilupia ovat saaneet Viking Line, VR, Plantagen, Koo Club ja Intersport. Sähköpostimarkkinoinnin kiinnostavuudessa sen sijaan parhaiten menestyvät VR:n lisäksi Luontaistuotekauppa Life, Happy Hour Ravintolat, Tallink Silja, Kodin Ykkönen sekä Plantagen.

Tekstiviestimarkkinointilupia on yrityksille antanut vain joka neljäs. Facebookissa on käynyt vähintään yhtä yritystä peukuttamassa 18-65-vuotiaista vain noin joka kymmenes, mutta 18-24-vuotiaista lähes joka kolmas.

*Suosittelua mitattiin Net Promoter Score -mittarilla, jossa asiakasohjelmaa voimakkaimmin suosittelevien osuus (arvosana 9-10) vähennetään vähiten suosittelevien osuudesta (arvosana 0-6).
**Asiakasuskollisuuden mittarina käytettiin suosittelusta arvosanan 9-10 ja keskittämisestä arvosanan 9-10 antaneiden osuuksien keskiarvoa.

 

Lisätietoja
Maritta Palvas
Puh. (09) 6135 0649
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Kategoria: 
Lehdistötiedote