BrandZ Global Top 100 julkaistu - Amazonista arvokkain globaali brändi

Maailman arvokkaimmaksi brändiksi vuoden 2019 BrandZTM Top 100 Most Valuable Global Brands -sijoituksissa nousi Amazon. Vaikuttavan 52 %:n vuotuisen brändiarvon nousun myötä Amazon kiilaa nyt Applen ja Googlen ohi ja päättää teknologiajättien 12-vuotisen valta-aseman. Ekosysteemibrändit murtavat markkinoita. Brändien tulee jatkuvasti ennakoida muuttuvia tarpeita ja kuluttajaa on puhuteltava asiakaskeskeisellä markkinoinnilla.

Sosiaalisen median foorumit kohtaavat haasteita luottamuksessa ja haluttavuudessa. Instagram on kuitenkin nopein nousija massiivisella +95% kasvulla brändin arvossa ja Facebook säilytti 6. sijansa Top 10:ssä.

Amazonin ilmiömäinen brändiarvon kasvu lähes 108 miljardilla dollarilla viime vuonna kertoo, että brändit ovat entistä vähemmän ankkuroituja tiettyyn kategoriaan tai maantieteelliseen alueeseen. Nykyteknologia mahdollistaa sen, että brändit kuten Amazon, Google ja Alibaba pystyvät tarjoamaan kuluttajalle erilaisia ​​palveluja monien kosketuspisteiden kautta ja luovat näin uusia mahdollisuuksia kasvulle.  Disruptiiviset ekosysteemimallit kukoistavat esimerkiksi Aasian markkinalla, jossa kuluttajat ovat teknologisesti suuntautuneita ja brändit integroituvat jokapäiväisen elämän eri alueille”, kommentoi Doreen Wang, Kantarin BrandZ Global Head.

BrandZ Global Top 100 -löydöksiä

  • Nopeimmin kasvava kategoria on luksus (+29%) ja hyvänä kakkosena on vähittäiskauppa (25%).
  • Teknologia, finanssi ja vähittäiskauppa dominoivat yli 2/3 osuudella brändien kokonaisarvosta.
  • Joukossa on yhdeksän uutta disruptiivista liiketoimintamallia hyödyntävää teknologiabrändiä.
  • Joukossa on 23 GenZ-brändiä (perustettu 1996 jälkeen), joiden kasvu on lähes nelinkertaista verrattuna milleniaalibrändeihin (perustettu 1977-1995).
  • Aasian brändejä on entistä enemmän, reilu viidennes.
  •  Brändit korostavat kuluttajille omaa vastuullisuuttaan yhteiskunnan ja ympäristön suhteen.

 

Tämän vuoden Top 100 brändien arvon kasvu kaikkien aikojen ennätykseen osoittaa brändiin panostamisen tuovan hyötyä myös sijoittajalle. Yhtenä osatekijänä kasvulle on uudenlainen brändiekosysteemin rakentaminen. Yksittäisistä tuote- ja palvelubrändeistä siirrytään vahvasti markkinaa murtaviin ekosysteemeihin. Brändien onkin ymmärrettävä tämä ja nähtävä menestyksen mahdollisuudet, joita disruptiivisuudella voidaan saavuttaa”, kiteyttää David Roth, CEO of The Store WPP EMEA & Asia, BrandZ Chairman.  

 

The BrandZ Top 10 - arvokkaimmat globaalit brändit 2019

Lisätietoja

Päivi Kauppinen, Head of Consulting, Services and Marketing
paivi.kauppinen@kantar.com
Tel. +358 50 520 2963

About the BrandZ™ Top 100 Most Valuable Global Brands Ranking
Now in its 14th year and commissioned by WPP, the valuation behind the BrandZ™ Top 100 Most Valuable Global Brands was conducted by brand equity research experts Kantar.
Report and rankings, and a great deal more brand insight for key regions of the world and 14 market sectors are available online:  http://www.millwardbrown.com/brandz/top-global-brands
The Global report, rankings, charts, articles and more can also be found via the BrandZ app: www.brandz.com/mobile

About Kantar
Kantar is the world’s leading data, insights and consulting company. We understand more about how people think, feel, shop, share, vote and view than anyone else. Combining our expertise in human understanding with advanced technologies, Kantar’s 30,000 people help the world’s leading organisations succeed and grow.

Kategoria: 
Lehdistötiedote