Mainostaja – tiedätkö missä kuluttaja viettää mediapäivänsä?

Kuluttajan mediapäivä on pirstaleinen. Draamasarjoja seurataan lineaarisesta tv:stä ja katsomatta jääneet jaksot haetaan itselle sopivaan aikaan netti-tv:stä. Aikakauslehtiä luetaan printtinä, mutta toisinaan paremmaksi vaihtoehdoksi koetaan lehden näköisversio netistä. Mediabrändin tuottamia sisältöjä, vaikkapa blogeja seurataan median omilta verkkosivuilta. Kotimaisten netti-tv-palveluiden katsominen ja digitaalisten lehtien lukeminen on kasvanut, mutta kaikilla mediakanavilla - niin perinteisillä kuin uusillakin – on oma tärkeä roolinsa kuluttajan mediapäivässä.

 

 

Suomalainen viettää päivästään 7 tuntia 12 minuuttia medioiden parissa. Brändimainostajalle on välttämätöntä ymmärtää kuluttajan mediakäyttäytymistä pystyäkseen suunnittelemaan ja kohdentamaan mainospanostuksiaan fiksusti. Mediamainonnan jakautumista eri kanaviin on tähän asti esitetty perinteisellä mediaryhmäjaolla, joka on tarpeen trendien seurannan ja kansainvälisen vertailun takia. Verkkomainonta on esitetty yhtenä kokonaisuutena, mutta sen rinnalle tarvitaan myös uudenlaista näkökulmaa mainonnasta kuluttajan mediapäivässä.

 

 

Mediamainonnan jakautuminen uudella tavalla saadaan laskemalla yhteen perinteisten ja digitaalisten medioiden mainospanostukset. Ensimmäiset uuden tavan tulokset voivat vielä elää mainosmyynnin raportoinnin tarkentuessa.

 

Lisätietoja

Marja Honkaniemi, etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

 

 

Kategoria: 
Uutiskirje