Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 246 miljoonaa euroa vuonna 2018 ja mainonnan määrä kasvoi +2,3 % edellisvuoteen verrattuna. Tiedot perustuvat Kantar TNS Oy:n kuukausittaiseen mediaseurantaan sekä vuosittaiseen erillistutkimukseen, jossa yhteistyökumppaneina ovat media-alan liitot.
Mediaryhmien osuuksia perinteisellä mediaryhmäjaottelulla tarkasteltaessa mainonnan panostukset nousivat kaikissa muissa mediaryhmissä paitsi painetussa mediassa. Suurin osuus on verkkomedialla (34 %). Mediaryhmistä prosentuaalisesti eniten kasvoi ulkomainonta (+15 %).
Tarkasteltaessa osuuksia, joissa mediaryhmät sisältävät myös digitaalisen mainonnan, tilanne onkin jo vähän toinen. Tällöin sanoma- ja aikakauslehtien osuus on jo 40 % koko mediamainonnan määrästä. Sanomalehtien digitaalinen mainonta parantaa varsinkin sanomalehtien muutosprosenttia. Some- ja hakusanamainonta kasvoivat edelleen voimakkaasti.
Tiedote kokonaisuudessaan (pdf) >>
Lisätietoja
Minna Rantanen , Insight Director, t. 040 718 1066
Päivi Kauppinen, Head of Consulting, Services and Marketing, t. 050 520 2963