Mediamainonnan muutokset

Olet täällä

29.1.2020

Joulukuussa mainonnan määrä laski -5,7 % vuoden 2018 joulukuuhun verrattuna

Mediamainontaansa lisäsivät joulukuussa erityisesti öljy- ja energiayhtiöiden, moottoriajoneuvojen, pukeutumisen ja kosmetiikan mainostajat. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu laski joulukuussa -27,2 % vuoden takaiseen nähden. 

Vähittäiskaupan mainonta laski -3,3 %, merkkimainonta -5,0 % ja luokiteltu ilmoittelu -13,2 % vuoden 2018 joulukuuhun verrattuna. 

 JoulukuuKumulatiivinen
MEDIARYHMITTÄINmuutos-% 
Painetut sanomalehdet-11,4-8,5
Painetut kaupunki- ja noutolehdet-16,8-4,0
Painetut aikakauslehdet-8,4-6,5
Televisio-8,0-4,7
Radiomainonta+9,1+6,1
Ulkomainonta+0,5+19,2
Elokuvamainonta+2,1+14,4
Verkkomediamainonta-0,3+4,2
Mediamainonta yhteensä-5,7

-1,1

TOIMIALOITTAIN  
Telepalvelut-51,8+1,1
Finanssiala-10,9-8,0
Elintarvikkeet-12,4-5,2
Kosmetiikka+1,7+10,8
Avoimet työpaikat-27,2-11,9

Tiedot perustuvat Kantar Ad Intelligencen seurannassa olevaan mediavalikoimaan.

© Kantar TNS | Ad Intelligence. Julkaistaessa lähde mainittava.