Mediamainonnan muutokset

Olet täällä

23.5.2019

Huhtikuussa mainonnan määrä kasvoi +12,8 % verrattuna vuoden 2018 huhtikuuhun. Suurelta osin kasvuun vaikutti vaalimainonta, mutta ilman vaalimainontaakin kasvua oli +4,1 %. 

Mediamainontaansa lisäsivät huhtikuussa erityisesti öljy- ja energiayhtiöiden, kosmetiikan, matkailun ja liikenteen sekä elintarvikkeiden mainostajat. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu laski huhtikuussa -11,5 % edellisvuoteen verrattuna. 

Merkkimainonta kasvoi +16,1 %, vähittäiskauppa +11,4 % ja luokiteltu ilmoittelu +1,0 % vuoden 2018 huhtikuuhun verrattuna. 

 HuhtikuuKumulatiivinen
MEDIARYHMITTÄINmuutos-% 
Painetut sanomalehdet+9,5-3,0
Painetut kaupunki- ja noutolehdet+17,1+4,3
Painetut aikakauslehdet+1,8-2,8
Televisio+6,5-3,1
Radiomainonta+13,0+8,7
Ulkomainonta+68,3+30,5
Elokuvamainonta+57,4+33,2
Verkkomediamainonta+9,1+4,3
Mediamainonta yhteensä+12,8+2,3
TOIMIALOITTAIN  
Telepalvelut-5,0+8,9
Finanssiala+5,9+7,2
Elintarvikkeet+17,8-0,7
Kosmetiikka+33,8+15,8
Avoimet työpaikat-11,5-5,2

Tiedot perustuvat Kantar TNS:n Ad Intelligencen seurannassa olevaan mediavalikoimaan.

© Kantar TNS | Ad Intelligence. Julkaistaessa lähde mainittava.