Mediamainonnan määrä 2019 – nousu jatkuu jo toista vuotta

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 259 miljoonaa euroa vuonna 2019 ja mainonnan määrä kasvoi +1,2 % edellisvuoteen verrattuna. Tiedot perustuvat Kantarin kuukausittaiseen mediaseurantaan sekä vuosittaiseen erillistutkimukseen, jossa yhteistyökumppaneina ovat media-alan liitot. 

Mediaryhmien osuuksia perinteisellä mediaryhmäjaottelulla tarkasteltaessa mainonnan panostukset kasvoivat radiossa, verkkomediassa sekä elokuva- ja ulkomainonnassa verrattuna vuoteen 2018. Printissä ja televisiossa panostukset puolestaan laskivat. Messumainonnan määrä pysytteli miltei edellisvuoden tasolla. Prosentuaalisesti eniten kasvoi ulkomainonta (+19 %). Suurin osuus mainonnan määrästä on verkkomedialla (37 %).

Tarkasteltaessa osuuksia, joissa mediaryhmät sisältävät myös verkkomainonnan, kuva muuttuu. Tällöin sanoma- ja aikakauslehtien osuus on 37 % koko mediamainonnan määrästä. Sosiaalisen median mainonta jatkoi vahvaa kasvuaan.  

 

Kantarin kuukausittaisen mediaseurannan mukaan vähittäiskaupan osuus mainonnan määrästä on edelleen merkittävä 22 % (195 milj. €). Muita suuria toimialoja ovat autot (86 milj. €) ja elintarvikkeet (75 milj. €). Merkkimainonnan osuus vuonna 2019 oli   62 % (545 milj. €) ja luokitellun ilmoittelun 16 % (138 milj. €).

 

Outdoor Finland palkittiin Kantarin Mainosvuosi-tilaisuudessa vuoden 2019 kasvua tehneenä mediatoimijana.
Kuvakoosteessa vierekkäin oikealla Ville Bergman, Clear Channel ja Klaus Kuhanen, Outdoor Finland / JCDecaux ja Lauri Tillanen, JCDecaux.

 

Lehdistötiedote kokonaisuudessaan >

2020 Media Trends & Predictions >

 

Lisätietoja

Minna Rantanen                                                   Päivi Kauppinen
Insight Director                                                    Head of Consulting, Services and Marketing
040 718 1066                                                      050 520 2963

etunimi.sukunimi@kantar.com

Kategoria: 
Lehdistötiedote