Mediamainonta oli pienessä laskussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Vuoden ensimmäisellä kvartaalilla investoinnit mediamainontaan olivat noin 276 milj. €. Laskua vuoden 2019 tammi-maaliskuuhun verrattuna oli -1 %. Koronatilanteen vaikutus mediamainontaan alkoi vasta maaliskuun puolivälissä, joten suuremmat vaikutukset tulevat näkymään vasta toisen kvartaalin luvuissa.

Mediaryhmistä kasvusuuntaisia olivat vain verkko- ja ulkomainonta. Muissa mediaryhmissä panostukset laskivat. Mediaryhmien osuuksia tarkasteltaessa suurin osuus oli verkkomedialla.

Tarkasteltaessa vain Kantarin kuukausittaisessa seurannassa olevia medioita, toimialoista eniten mainontaa lisäsivät öljy- ja energiayhtiöiden, telepalveluiden, elintarvikkeiden ja kosmetiikan mainostajat. Työpaikkojen ilmoittelu laski -20,4 % verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan.

Suurimmat mainostajat vuoden ensimmäisellä kvartaalilla olivat K-Citymarket, Lidl, GlaxoSmithKline, Nelonen Media sekä K-Supermarket.

Lue tiedote kokonaisuudessaan

 

 

 

Lisätietoja
Kantar TNS Oy, Minna Rantanen, Insight Director, +358 40 718 1066, minna.rantanen(a)kantar.com
IAB Finland, Pasi Raassina, Toiminnanjohtaja, +358 40 575 3726, pasi.raassina(a)iab.com

Kantar julkaisee yhteistyössä IAB Finlandin kanssa tiedotteen mediamainonnan määrästä kvartaaleittain. Katsaus perustuu Kantarin kuukausittaista seurantaa laajempaan otokseen. Tiedot perustuvat Kantarin kuukausittaisessa seurannassa olevien medioiden sekä IAB Finlandin selvittämään some- ja hakumainonnan määrään. Lukujen laskennassa on käytetty vertailukelpoista mediavalikoimaa. Medialuettelo: www.kantar.fi/uutiset/mediamainonnan-muutokset

IAB Finland on päivittänyt haku- ja somemainonnan estimaattien takana olevaa tiedonkeruumenetelmää. Muutosprosentit on laskettu vertailukelpoisella laskentatavalla.

Kategoria: 
Lehdistötiedote