Mediamainonnan määrä laski -7 % vuoden kolmannella kvartaalilla

Vuoden kolmannella kvartaalilla investoinnit mediamainontaan olivat noin 251 milj. €. Heinä-syyskuussa koronatilanteen vaikutus mediamainonnan määrään ei ollut enää yhtä merkittävä kuin vuoden toisella kvartaalilla. Laskua vuoden 2019 vastaavaan aikaan verrattuna oli -7 %.

Mediaryhmistä vain verkkomainonta oli kasvusuuntainen. Etenkin some- ja hakumainonnan nopea paluu kasvu-uralle kevään rajun pudotuksen jälkeen vaikuttaa myös kokonaiskuvassa.

Tarkasteltaessa vain Kantarin kuukausittaisessa seurannassa olevia medioita, toimialoista mainontaansa lisäsivät öljy- ja energiayhtiöiden, toimistotekniikan ja –tarvikkeiden sekä telepalvelujen mainostajat. Työpaikkojen ilmoittelu laski -30,9 % verrattuna vuoden 2019 kolmanteen kvartaaliin.

Suurimmat mainostajat vuoden kolmannella kvartaalilla olivat K-Citymarket, Lidl, Unilever, Elisa ja Prisma.

Lue tiedote kokonaisuudessaan

 

 

 

Lisätietoja
Kantar TNS Oy, Minna Rantanen, Insight Director, +358 40 718 1066, minna.rantanen(a)kantar.com
IAB Finland, Pasi Raassina, Toiminnanjohtaja, +358 40 575 3726, pasi.raassina(a)iab.com

Kantar julkaisee yhteistyössä IAB Finlandin kanssa tiedotteen mediamainonnan määrästä kvartaaleittain. Katsaus perustuu Kantarin kuukausittaista seurantaa laajempaan otokseen. Tiedot perustuvat Kantarin kuukausittaisessa seurannassa olevien medioiden sekä IAB Finlandin selvittämään some- ja hakumainonnan määrään. Lukujen laskennassa on käytetty vertailukelpoista mediavalikoimaa. Medialuettelo: www.kantar.fi/uutiset/mediamainonnan-muutokset

IAB Finland on päivittänyt haku- ja somemainonnan estimaattien takana olevaa tiedonkeruumenetelmää. Muutosprosentit on laskettu vertailukelpoisella laskentatavalla.

Kategoria: 
Lehdistötiedote