Mediamainonnan määrä laski -32 % vuoden toisella kvartaalilla

Vuoden toisella kvartaalilla investoinnit mediamainontaan olivat noin 227 milj. €. Huhti-kesäkuussa koronatilanteen vaikutus mediamainonnan määrään oli merkittävä. Laskua vuoden 2019 vastaavaan aikaan verrattuna oli -32 %. 

Kaikki mediaryhmät olivat laskusuuntaisia. Elokuvamainonta pysähtyi lähes kokonaan. Verkkomedia kärsi muita mediaryhmiä vähemmän -18 prosentin laskulla. Mediaryhmien osuuksia tarkasteltaessa suurin osuus oli verkkomedialla.

Tarkasteltaessa vain Kantarin kuukausittaisessa seurannassa olevia medioita, toimialoista eniten mainontaa lisäsivät vain pesuaineiden mainostajat. Työpaikkojen ilmoittelu laski -49,3 % verrattuna vuoden 2019 toiseen kvartaaliin.

Suurimmat mainostajat vuoden toisella kvartaalilla olivat K-Citymarket, Prisma, Lidl, K-Supermarket sekä K-Rauta.

Lue tiedote kokonaisuudessaan

 

 

 

Lisätietoja
Kantar TNS Oy, Minna Rantanen, Insight Director, +358 40 718 1066, minna.rantanen(a)kantar.com
IAB Finland, Pasi Raassina, Toiminnanjohtaja, +358 40 575 3726, pasi.raassina(a)iab.com

Kantar julkaisee yhteistyössä IAB Finlandin kanssa tiedotteen mediamainonnan määrästä kvartaaleittain. Katsaus perustuu Kantarin kuukausittaista seurantaa laajempaan otokseen. Tiedot perustuvat Kantarin kuukausittaisessa seurannassa olevien medioiden sekä IAB Finlandin selvittämään some- ja hakumainonnan määrään. Lukujen laskennassa on käytetty vertailukelpoista mediavalikoimaa. Medialuettelo: www.kantar.fi/uutiset/mediamainonnan-muutokset

IAB Finland on päivittänyt haku- ja somemainonnan estimaattien takana olevaa tiedonkeruumenetelmää. Muutosprosentit on laskettu vertailukelpoisella laskentatavalla.

Kategoria: 
Lehdistötiedote