Mediamainonnan määrä kasvoi +38 % vuoden toisella kvartaalilla

Vuoden toisella kvartaalilla investoinnit mediamainontaan olivat noin 314 milj. €. Kasvua vuoden 2020 vastaavaan aikaan verrattuna oli +38 %. Viime vuonna korona aiheutti jyrkän romahduksen mainonnan määrässä huhti–kesäkuussa ja vertailukohdan heikot luvut selittävät osaltaan suurta kasvuprosenttia.

Mainonnan määrä kasvoi kaikissa mediaryhmissä. 

Tarkasteltaessa vain Kantarin kuukausittaisessa seurannassa olevia medioita, toimialoista mainontaansa lisäsivät eniten matkailun ja liikenteen, moottoriajoneuvojen, finanssialan sekä elintarvikkeiden mainostajat. Työpaikkojen ilmoittelu kasvoi +82,8 % verrattuna vuoden 2020 toiseen kvartaaliin. 

Suurimmat mainostajat vuoden toisella kvartaalilla olivat K-Citymarket, Prisma, Lidl, Nelonen Media sekä Unilever.

 

Lue tiedote kokonaisuudessaan

 

 

 

Lisätietoja
Kantar TNS Oy, Minna Rantanen, Insight Director, +358 40 718 1066, minna.rantanen(a)kantar.com
IAB Finland, Pasi Raassina, Toiminnanjohtaja, +358 40 575 3726, pasi.raassina(a)iab.com

Kantar julkaisee yhteistyössä IAB Finlandin kanssa tiedotteen mediamainonnan määrästä kvartaaleittain. Katsaus perustuu Kantarin kuukausittaista seurantaa laajempaan otokseen. Tiedot perustuvat Kantarin kuukausittaisessa seurannassa olevien medioiden sekä IAB Finlandin selvittämään some- ja hakumainonnan määrään. Lukujen laskennassa on käytetty vertailukelpoista mediavalikoimaa. Medialuettelo: www.kantar.fi/uutiset/mediamainonnan-muutokset

IAB Finland on päivittänyt haku- ja somemainonnan estimaattien takana olevaa tiedonkeruumenetelmää. Muutosprosentit on laskettu vertailukelpoisella laskentatavalla.

Kategoria: 
Lehdistötiedote