Nämä kuluttajat vaikuttavat suomalaisten ruokatrendeihin

31.5. ensimmäistä kertaa järjestettävä Food & Talk -seminaari kokoaa yhteen ruoan ammattilaisten vaikuttajaverkoston Helsingin Kattilahalliin. Tapahtumassa julkistetaan Kantar TNS:n Foodrunners 2017 -tutkimus, joka paljastaa, keitä ovat suomalaiset ruoan edelläkävijä- ja vaikuttajakuluttajat. Tapahtuman kantavana teemana on ruokailun tulevaisuus, ja siitä puhumaan saapuu kotimaisten asiantuntijoiden lisäksi ruokafuturologi Dr. Morgaine Gaye Lontoosta.

 

– Food & Talk on rohkean erilainen tapahtuma, joka tarjoaa hyvät puitteet tuoda ruokakeskusteluun uutta näkökulmaa myös tutkimuksen puolelta. Päätimme tapahtumaa järjestävän Food Camp Finlandin kanssa selvittää, keitä ruoan edelläkävijä- ja vaikuttajakuluttajat eli niin sanotut foodrunnerit ovat, millaisia ruoka-asenteita heillä on, kuinka he käyttäytyvät sekä millä keinoin ja keihin he vaikuttavat, sanoo Kantar TNS:n Tarja Pentilä, TNS Mind & Insight -yksikön johtaja.

Tutkimus paljastaa, että suomalaisista noin joka neljäs on ruoassa edelläkävijäkuluttajia, mutta vain osa heistä on todellisia vaikuttajakuluttajia eli foodrunnereita, joiden tunnistaminen on yrityksille erityisen arvokasta. Tämä tärkeä joukko suomalaisista kuluttajista vaikuttaa vahvasti muiden kuluttajien ajatteluun ja valintoihin.

– Erilaisten alan toimijoiden on tärkeä tiedostaa, kuinka vaikutusvaltaisia kuluttajat nykyisin ovat, ja oppia tunnistamaan itselleen olennaiset kohderyhmät ja niiden erityispiirteet, kuten vaikuttamiskanavat ja inspiraationlähteet. Tässä auttaa tutkimuksemme, jossa on uudenlainen lähestyminen suomalaiseen ruokakuluttajaan. Toivomme sen herättävän paljon mielenkiintoista keskustelua Food & Talk -tapahtumassa ja sen ulkopuolella. Meillä on paljon dataa vauhdittamaan keskustelua ja tukemaan yritysten päätöksentekoa, Pentilä toteaa.

Tutkimuksen mukaan yli puolet (55 %) alle 35-vuotiaista foodrunnereista välttelee nyt sokeria, useampi kuin joka kolmas (40 %) on kiinnostunut Lähi-idän ja Afrikan etnisistä ruoista ja useampi kuin joka neljäs (28 %) veganismista. 35–49-vuotiaista foodrunnereista lähes puolet on innostunut parvekeviljelystä tai omasta kasvimaasta (44 %) ja avotulella tai nuotiolla grillaamisesta (43 %). Yli 55 -vuotiaista foodrunnereista peräti kolme neljästä (75 %) on innostuneita satokausiajattelusta.

– Foodrunnerit kokeilevat mielellään erikoisia ja vaativia reseptejä, mutta toisaalta myös valmisruoilla helpotetaan arkea, kertoo Pentilä.

Food & Talk 2017 – Lautasellinen aivoruokaa ja uusia näkemyksiä

Food & Talk pohtii ruokailua ja sen tulevaisuutta muuttuvan kulttuurin sekä kiinnostavimpien ilmiöiden ja innovaatioiden kautta. Se haastaa ajattelemaan, mikä muuttuu ja miksi, ketkä muutoksen tekevät ja miten se tulee mullistamaan niin ruokailun parissa toimivien yritysten kuin tavallisten kuluttajien arjen.

– Siiloutuneesta ruoka-Suomesta on puuttunut tapahtuma, joka keräisi kaikki ruoan ja ruokailun parissa toimivat tahot keskustelemaan ja pohtimaan saman pöydän ääreen. Food & Talk -seminaarilla haluamme edistää tällaista yhteistyöajatusta, tapahtumaa järjestävän Food Camp Finlandin toimitusjohtaja Riikka Kannas sanoo.

Kansainvälisiksi puhujavieraiksi saapuu hollantilainen ruokamuotoilija Marije Vogelzang sekä englantilainen ruokafuturologi Dr. Morgaine Gaye, joka tarkastelee ruokatrendejä ja syömisen tulevaisuutta sosiaalisesta, kulttuurisesta, taloudellisesta ja geopoliittisesta näkökulmasta.

– Ruokatrendit ja ruokailutottumukset elävät jatkuvassa muutoksessa paitsi siksi, että olemme luonnoltamme uteliaita etsimään uusia asioita, myös valinnanvaran kasvun myötä. Nykyään on helppoa tutustua uusiin ruokakulttuureihin ja makuihin sekä ostaa eksoottisia raaka-aineita ympäri maailmaa. Opimme myös jatkuvasti uusia asioita ravinnosta ja terveydestä, ja tiedon lisääntyminen ohjaa käytöstämme, Gaye kertoo.

Tapahtumassa kuullaan myös mainostoimisto Folk Finlandin Tommi Laihon näkemyksiä ruokamainonnasta ja sen etiikasta, sekä EntoCuben Perttu Karjalaista hyönteisruoan tulevaisuudesta. Kauppalehti Option suuri ruokakeskustelu puolestaan pohtii, millainen on tulevaisuuden ruokapöytä.

Food & Talk lyhyesti

  • 31.5.2017 Helsingin Kattilahallissa järjestettävä seminaari pohtii ruokailua ja sen tulevaisuutta muuttuvan kulttuurin sekä kiinnostavimpien ilmiöiden ja innovaatioiden kautta.
  • Seminaari kokoaa saman pöydän ääreen poikkeuksellisen laajan ruokavaikuttajien verkoston: Paikalla on näkijöitä ja tekijöitä mm. tuotannosta ja teollisuudesta, tutkimuksesta ja kaupasta, kotimaisista huippukeittiöistä sekä markkinoinnista ja mediasta.
  • Seminaarin taustalla on ruokailutapahtumia ja -koulutuksia järjestävä Food Camp Finland, jonka Food & Art -festivaali Mäntän Serlachius-museossa on kerta toisensa jälkeen vetänyt ruokasalit täyteen jo kuukausia ennen tapahtumaa. Food & Talk järjestetään ensimmäistä kertaa, ja siitä on tarkoitus tehdä pysyvä, vuosittainen tapahtuma.
  • Tapahtuman pääyhteistyökumppaneita ovat Alma Media, Kantar TNS, Folk Finland, Arla, K-Ryhmä, HKScan sekä Pernod Ricard Finland. Tilaisuuden juontaa toimittaja Jenny Jännäri.
  • Food & Talk -seminaarin tarkempi ohjelma: www.foodandtalk.fi/ohjelma
  • Lisää Pentilän ja muiden puhujien ajatuksia blogissa: www.foodandtalk.fi/blog

 

Lisätietoja:

Riikka Kannas, CEO, Food Camp Finland, 040 354 6331, riikka.kannas(a)foodcampfinland.fi

Haastattelupyynnöt: Timea Slavic, Markkinointipäällikkö, Food Camp Finland, 040 848 6050, timea.slavic(a)foodcampfinland.fi

Foodrunners 2017 tutkimuksen tulokset julkistetaan 31.5. Food & Talk -seminaarissa. Lisätietoa tutkimuksesta: Tarja Pentilä, Director, TNS Mind & Insight, Kantar TNS Oy, 040 516 3799, etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Lisätietoa Food Camp Finlandista: www.foodcampfinland.fi

 

 

Kategoria: 
Ajankohtaista