Ruoan verkkokauppa kiinnostaa suomalaisia yhä enemmän

Internet muuttaa kuluttajien perinteistä ostoprosessia päivittäistavaratuotteissa. Ruoan ostaminen verkosta on tällä hetkellä vielä suhteellisesti vähäistä, mutta ostopäätöksiä tukevana tiedonhakukanavana netti on vakiinnuttamassa rooliaan. Päivittäistuotteiden verkkokauppa on kehittynyt Suomessa lähivuosina erittäin nopeasti kasvaen vuonna 2012 noin 72 prosenttia. Euromääräisesti verkkokauppa on ollut ruoan osalta kuitenkin pitkään hyvin pientä ja kehittyminen on ollut hidasta ennen kaikkea niukan tarjonnan vuoksi.

Avainasemassa sujuva toimitus ja kuluttajien luottamus ostoskorin tuotteiden tuoreudesta

Päivittäistuotteiden verkkokaupassa tuotteiden sujuva toimittaminen on yksi merkittävimpiä tekijöitä verkkokaupan menestymisessä.  Kohtuullinen toimituskustannus, tuote- ja toimitustakuu sekä noutopisteen läheinen sijainti ovat kriittisimmät yksityiskohdat tuotteiden toimituksessa. Kotiintoimituksen rinnalla yhä useampi kuluttaja haluaisi noutaa verkosta klikkaamansa ostoskassin lähimmästä noutopisteestä. Verkossa kauppa tekee kuluttajan puolesta asioita muun muassa tuotteiden valitsemisen muodossa ja ostoskoriin päätyvien tuotteiden laatu mietityttääkin kuluttajia. Epäluottamus valittujen hedelmien ja vihannesten tuoreuteen ja ulkonäköön vaikuttaa 82 % suomalaisista siten, että he eivät tällä hetkellä osta verkosta päivittäistuotteita. "Päivittäistuotteiden verkkokauppa on alan toimijoille vaativa kokonaisuus. Nyt ensivaiheessa avainasemassa on kuluttajan luottamuksen saavuttaminen toimituksen sujuvuudella ja ostoskorin laadukkaalla kokoamisella" toteaa TNS Gallupin vähittäiskaupan tutkimuksista vastaava toimialajohtaja Päivi Kauppinen.

Kännykkä apuriksi kaupassa käyntiin

Kuluttaja hakee päivittäistuotteisiin liittyvää tietoa sekä sanomalehdistä että aiempaa vahvemmin myös verkon eri kanavista. Tarjousmainontaa haluttaisiin saada tulevaisuudessa yhä enemmän kanta-asiakassivuston, kauppiaan tarjoaman sivuston, sähköposti- ja nettimainonnan sekä hintavertailusivuston kautta. Suomalaiset kuluttajat kaipaavat jatkossa verkkokanavien kautta etenkin päivittäistuotteiden tarjouksia.

Internetin ja erilaisten sovellusten käytön mahdollistavan älypuhelimen omistaa tällä hetkellä 57 % 15-69-vuotiaista suomalaisista. Yli puolet älypuhelin- tai tablet-laitteiden käyttäjistä on tarkistanut älypuhelimella tai tablet-laitteella liikkeiden aukioloajan tai sijainnin. Myymäläympäristössä selvästi suosituin toiminto on tuotteiden kuvaaminen.  "Viimeistään nyt alan toimijoiden tulisi pohtia, miten asiakkaiden ostokokemusta voitaisiin parantaa mobiilipalveluilla. Tällä hetkellä kuluttajia tulisi rohkaista vuorovaikutukseen ja tiedon edelleen jakamiseen luomalla myymälään houkuttelevia kuvaamisympäristöjä" kertoo TNS Gallupin Digital-tutkimusyksikön johtaja Ville Wikström.

TNS Gallup toteutti tutkimuksen tiedonkeruun syyskuussa 2013.  Tutkimukseen vastasi 2660 15-69-vuotiasta suomalaista.
 

Lisätietoja

Reeta Sutinen
Puh. (09) 6135 0507
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Kategoria: 
Lehdistötiedote