Syvempää tietoa kävijöistä ja kävijäkokemuksesta

Espoon Modernin taiteen museo EMMA halusi entistä syvällisempää tietoa kävijöidensä odotuksista ja kokemuksista. Samalla tutkimusyhteistyöhön haluttiin jatkuvuutta sekä kehittyvää kumppanuutta. 

”Kantarilla tuntui olevan hyvä ote ja valmiutta kuunnella. Kantar myös ymmärsi suoralta kädeltä vähän erikoisemman toimintaympäristömme”, painottaa EMMAn intendentti Reetta Kalajo.

Kantarin kansainvälisesti validoima tutkimus- ja analysointimalli TRI*M antaa eväät jatkuvalle kehittämiselle. Tutkimuksessa käytettävä analyysi kertoo kuinka vahvoja asiakas-/kävijäsuhteet ovat sekä tunnistaa ja tuo esille kaikkein tärkeimmät asiat asiakkaiden kokonaiskokemuksessa - niin vahvuudet kuin kehittämiskohteetkin.

”Aloitimme workshopilla, jossa laadimme yhdessä kysymykset. Se olikin helppoa Kantarin asiantuntemuksella ja ammattitaidolla - loksautimme vain omat sisältömme mukaan. Olemme tehneet tutkimuksen nyt kaksi kertaa samalla sapluunalla. Ensimmäisessä tutkimuksessa selvisi, että kävijät olivat tyytyväisiä ja tulevat mielellään uudelleen EMMAan.  Toisen tutkimuksen myötä numeeriset arvot paranivat entisestään, mikä tietenkin ilahdutti. Tämähän peilautuu hyvästä asiakaspalvelusta ja tietenkin ydinasiastamme eli taidesisällöistä”, Kalajo jatkaa.

”Tutkimus paljasti, että puhuttelemme luontevasti ihmisiä, joille taiteen ja kulttuurin kenttä on tuttu, mutta harvemmin tai ensimmäistä kertaa museossa vierailevat eivät koe meitä niin helposti lähestyttävänä. Se on ehkä yleistä museoalalla, mutta se tuli todella konkreettisesti monin paikoin esiin – ja auttoi meitä eteenpäin. Taiteen kentän oma kielihän on helposti varsin abstraktia. Viritimme viestintäämme ja kehitimme käyttämäämme kieltä  esim. näyttelytilassa yhdessä yleisön kanssa. Kuvapankkiammekin kehitimme moninaisempaan suuntaan”, Kalajo toteaa. 

”Moniammatillisessa työyhteisössämme jokainen on pystynyt tutkimuksesta löytämään asioita, jotka koskevat omaa työtä. Tutkimus on antanut myös henkilöstölle työmotivaatiota ja välineitä kehittyä työssä.  Olemme Kantariin tyytyväisiä ja haluamme jatkaa yhteistyötä – kohta onkin käynnistymässä jo seuraava tutkimus pitkän matkan kumppanimme kanssa”, Kalajo kertoo.

Kerro meille, kuinka voimme auttaa sinua ja yritystäsi!

 

Kategoria: 
Ajankohtaista