Uusien TNS Metrix -viikkolukujen julkaisu

Ensimmäiset uuden hybridimittauksen tuottamat luvut julkaistaan tänään.
Jatkossa TNS Metrix -viikkolukuja julkaistaan kahden tutkimusmenetelmän yhdistelmänä, internetpaneelin ja selainpohjaisen mittauksen kautta. Hybridimittauksen etuina ovat laajat kävijäprofiilit sivustojen käyttäjäkunnasta sekä päällekkäispeittolaskenta eri sivustojen ja sivusto-osien suhteen. Viikkotavoittavuusluvuissa saadaan suomalaisten voimakkaasti lisääntynyt monipäätelaitekäyttö kiinni toisin kuin aiemmin.

Medioille uudistus tarkoittaa tarkempaa sivustojen käyttäjäkunnan tuntemista. Mainostajille ja mediatoimistoille uudistus tarkoittaa perustellumpia mediainvestointeja.

 

Uudet viikkoluvut muuttuvat verrattuna aiempaan selainpohjaiseen mittausmenetelmään

Hybridimittauksessa julkinen viikkotavoittavuusluku (entinen erikävijäluku) muodostetaan otantatutkimusmenetelmällä, viidentuhannen 15-74-vuotiaan henkilön internetpaneelista. Aiempi erikävijäluku pohjautui selainpohjaiseen mittaukseen. Paneelin tuottamat luvut painotetaan vastaamaan edellä mainitun ikäisiä suomalaisia verkonkäyttäjiä.

Tutkimusmenetelmän muutos tarkoittaa, että vanhan ja uuden tutkimusmenetelmän tuottamat luvut eroavat toisistaan, eivätkä siten ole vertailukelpoisia. Internetpaneeli on otantatutkimus 3,56 miljoonan internetin käyttäjäkunnasta Suomessa. Aiemmassa selainpohjaisessa mittauksessa yhden kävijän monen selaimen käyttö viikon aikana raportoitui useana erikävijänä sivustolle. Myös evästeiden poistuminen selaimilta kasvatti erikävijälukua.

Top 10 sivustot TNS Metrix päälistalla
Täydellinen lista löytyy sivuilta http://tnsmetrix.tns-gallup.fi/public/

 1. Ilta-Sanomat
 2. Iltalehti
 3. YLE
 4. Helsingin Sanomat
 5. MTV
 6. Taloussanomat
 7. Nelonen Media
 8. Fonecta.fi
 9. Telkku.com
10. Kauppalehti.fi

 

"Olemme tehneet pitkäjänteisesti yhteistyötä medioiden kanssa syksystä 2014 lähtien uuden tutkimusmenetelmän käyttöönottamiseksi. Olemme iloisia hankkeen saamasta positiivisesta tuesta hankkeeseen osallistuneiden medioiden puolelta", toteaa Niina Sauvolainen, TNS Gallup, Digital-yksikön johtaja.

TNS Metrix Paneelin ohjausryhmä, johon kuuluu Alma Media, Sanoma, YLE, MTV ja TNS Gallup, on päättänyt uuden mittausmenetelmän mukaisten viikkotavoittavuuslukujen julkaisusta.

 

Yhteystiedot:

Alma Media
Minna Nissinen, johtaja, Alma Diverso, puh. 010 665 3929, minna.nissinen@almamedia.fi

MTV
Henrik Laine, verkkojohtaja, MTV Sisällöt, puh. 010 300 5456, henrik.laine@mtv.fi

Sanoma
Teemu Relander, Head of Online Performance, puh. 040 772 3411, teemu.relander@sanoma.com

TNS Gallup
Niina Sauvolainen, Head of Digital, puh. 09 613 500, niina.sauvolainen@tnsglobal.com

Yleisradio
Eija Moisala, tutkimuspäällikkö, puh. 040 722 0714, eija.moisala@yle.fi

Kategoria: 
Lehdistötiedote