Matkailuala menestyy verkossa

Verkon rooli matkailualan palvelujen ostamisessa on merkittävä, ja sen rooli on edelleen kasvamassa. Online Travel -tutkimus tunnistaa tuoreimmat matkailualan kehityssuunnat verkossa ja antaa luotettavan kokonaiskuvan kotimaisten matkailualan toimijoiden menestymisen edellytyksistä verkossa tällä hetkellä.

Matkailuala digitalisoituu yhä kovempaa vauhtia ja samalla yhä useampi toimija haluaa erottautua verkossa ja tarjota kuluttajalle parhaan mahdollisen paikan asioida ja viihtyä. Online Travel on laajin suomalainen seurantatutkimus matkailualan verkkopalvelujen käytöstä. Tutkimus paljastaa suosituimmat suomalaiset matkailun verkkotoimijat, sekä millä toimijoilla ja matkailun tuoteryhmillä on eniten kysyntää verkossa.

Raportti selventää suomalaisten verkkokäyttäjien mielipiteitä ja kokemuksia matkailualan verkkopalvelujen toimivuudesta, sivuston valinnasta, verkkopalveluista ostamisesta sekä valottaa matkailualan verkkopalvelujen mobiilikäyttöä. Tuorein raportti kertoo sekä tämänhetkisen tilanteen että soveltuvin osin trendivertailun vuodesta 2006 saakka.

Muutamia otteita tutkimustuloksista:

  • Verkon rooli erilaisten matkailupalveluiden ostokanavana on selvästi vahvistunut. Matkailupalveluita ostetaan verkosta nyt monipuolisemmin kuin koskaan. Matkailupalvelujen verkkomarkkina näyttää myös tulevaisuudessa vahvalta: enemmistö näkee ostavansa tulevaisuudessa eri matkailupalveluita verkosta vielä runsaammin.
  • Matkailualan top 20 verkkopalveluissa vieraillaan aktiivisesti. Matkailualan verkkotoimijoita on runsaasti ja suurimmalla osalla matkailusivustoista on edelleen matala vierailukonversio. Monen ison toimijan sivuston tunnettuus on kasvanut, mutta sivustolla vierailu ei ole kasvanut samassa suhteessa.
  • Matkailuun liittyviä palveluita käytetään jo paljon matkapuhelimen tai muun mobiililaitteen kautta.  Mobiilisti eniten käytetään karttaa, mutta muutkin matkailuun liittyvät toiminnot ovat löytäneet rooliaan.
  • Matkailupalveluja ostetaan verkosta huomattavasti aiempaa useammin. Yli 20 kertaa matkailupalveluita ostaneita on jo neljännes verkkokäyttäjistä. Matkailu- ja hotellipalveluita ostetaan myös entistä useammalta palveluntarjoajalta. Kokonaisuudessaan suomalaiset tulevat kuluttamaan matkailuun verkossa noin 3,5 miljardia euroa vuonna 2011.

 

Lisätietoja:

Reeta Sutinen
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Kategoria: 
Uutiskirje