Ostokäyttäytymisluokitus

TNS Gallupin ja Fonectan Ostokäyttäytymisluokitus segmentoi kuluttajat osto- ja nettikäyttäytymisen sekä elämäntavan mukaan.

Palveluhakuiset pariskunnat suosivat suomalaista

Ostokäyttäytymisluokituksen mukaan tämän päivän viisikymppiset ja sitä vartuneemmat pariskunnat ovat tyytyväisiä elämäänsä ja elintasoonsa, he liikkuvat ja hoitavat kuntoaan ja terveyttään, syövät omasta mielestään terveellisesti ja käyvät säännöllisesti terveystarkastuksissa.

50+ pariskuntien tulotaso on vähintään keskitasoa, kuitenkin kulutuskyky on keskitasoa korkeampi. Koska asuntolainat on jo maksettu ja lapset lentäneet maailmalle, heillä on aikaa ja mahdollisuuksia satsata elämiseen ja sen laatuun. He käyvät säännöllisesti kulttuuririennoissa - teatteri, ooppera ja baletti tarjoaa elämyksiä vähintään kerran kuukaudessa.  He myös matkustavat säännöllisesti ja matkustuskohteista suosiossa ovat kaupunkien kulttuurinähtävyyksiä tarjoavat kohteet sekä ulkomaiden kylpyläkohteet. Myös laivaristeilyjä suositaan. He ovat aktiivisia yhdistys- ja järjestötoiminnassa. Urheiluharrastuksien kärjessä ovat golf, hiihto, purjehdus/veneily ja uiminen.

Ostokäyttäytymiseltään tämä ryhmä on suunnitelmallinen ja harkitsevainen ja raha-asiat pysyvät hyvin hallussa.  Taloudessa onkin aina varoja pahanpäivän varalle mahdollisia ennalta arvaamattomia kuluja varten.  Ostoksissaan he satsaavat laatuun ja kotimaisiin tuotteisiin, jos niitä on tarjolla. Toisaalta välttämättömyyshankintojen jälkeen erilaiset palvelut ovat 50+ pariskunnilla arvossaan. Ylimääräisen rahan kohteina ovat sijoitusasunto, hyväntekeväisyys, sijoitusrahastot/osakkeet sekä taide ja muut arvoesineet.

Elintarvike- ja päivittäistavaraostoksissa mieluisimmat ostospaikat 50+ pariskunnille ovat Stockmannin Herkku ja S-ryhmän Prisma. Kodinkoneostoksilla he käyvät muita ryhmiä useammin Mustassa Pörssissä ja Sokoksen kodinkone- ja viihde-elektroniikkaosastolla. Värisilmä-ketjun liikkeeseen he menevät muita yleisemmin kodinkunnostamiseen liittyville ostoksille. Palvelumyymälät ovat  kyseiselle ryhmälle verkkokauppoja mieluisampi ostospaikka.

Internetiä 50+ pariskunnat eivät tunne omakseen. Sitä käytetään vähemmän kuin muissa ryhmissä - tosin laivalippuja ja -risteilyjä sekä valmismatkoja hekin ostavat internetistä.

TNS Gallupin ja Fonectan uudistunut Ostokäyttäytymisluokitus jakaa suomalaiset 8 pääluokkaan ja 18 alaluokkaan kuvaten kunkin segmentin erityispiirteitä mm. luokan ostovoiman ja suhteellisen kulutuskyvyn, ostamisen brändiohjautuvuuden, ostokäyttäytymisen ekologisen orientaation, ostopäätösten impulsiivisuuden sekä rahankäytön kohteiden mukaan.

Markkinoijalla on käytettävissään markkinoiden edistyksellisin täsmätyökalupakki kuluttajien syväymmärrykseen ja sanomasisältöjen valintaan, jolla osutaan oikeaan paikkaan juuri oikealla hetkellä. Ostokäyttäytymisluokitus yhdessä TNS Atlaksen kanssa auttaa löytämään suorimman reitin asiakkaiden sydämiin.

Lisätietoja: Virpi Öström

Kategoria: 
Uutiskirje