Nuoret nousemassa vallankumoukseen - vai ovatko?

Kansainvälinen TRU paljastaa tien nuoren sukupolven sydämiin

Maailman johtava nuorisotutkimusyritys TRU ennusti kaksi vuotta sitten, että Millennium-sukupolvi olisi johtamassa pian muutosta maailmassa. Nuoria vuosikymmeniä tutkineelle TRU:lle oli selvää, että kasvava nuorten sukupolvi, joka hallinnoi suvereenisti uuden teknologian mahdollistamia viestintäkanavia kyseenalaistaisi pian olemassa olevan maailmanjärjestyksen.

Tänä vuonna olemme nähneet lukuisia vallankumouksia, mielenosoituksia ja kampanjoita, joissa liikkeelle panevana voimana ovat olleet nuoret. Esimerkiksi Yhdysvalloissa käynnistynyttä Occupy Wall Street -liikettä voidaan pitää täysin nuorisolähtöisenä.

Todistammekin nyt ensimmäistä nuoren sukupolven nousua sitten 60-luvun, sanovat TRU:n asiantuntijat. Syitä on monia. Maailmantalouden ongelmat vaikuttavat kohtuuttoman paljon juuri nuoriin sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Seurauksena nuorten luottamus omaan elämäänsä on romahtanut. Yhä harvempi nuori on sitä mieltä, että asiat menevät omassa elämässä erittäin hyvin.

Kaksi kolmesta nuoresta maailmassa näkee itselleen tärkeäksi asiaksi maailman muuttamisen paremmaksi paikaksi elää. Yhtä moni on valmis itse toimimaan asian eteen.

TRU:n asiakaswebinaarissa huhtikuussa Coca-Cola Companyn Vice President Stan Sthanunathan (Marketing Strategy & Insights) totesi, että pitkään vallinnut näkemys nuorista vaarattomina ja itsetyytyväisinä kuluttajina on nyt historiaa. Nuoret mobilisoituvat jatkossa yhä enemmän, hän ennusti.   

Millennium-sukupolvesta kirjan julkaissut kirjailija Neil Howe puolestaan ennakoi, että seuraavaksi muutos tavoittaa myös Länsi-Euroopan. Hän ei kuitenkaan usko esimerkiksi anarkismin nousuun. Nuoria leimaa pikemminkin yhteisöllinen "me" kuin omaa etua ajava "minä-ajattelu, Howe tiivisti.

Myös TRU:n tuloksista piirtyy kuva hyvin yhteisöllisestä sukupolvesta.  Nuoret ovat osin tyytymättömiä elämäänsä, mutta puhaltavat samalla yhteen hiileen. Poikkeuksellista on myös perheen tärkeys nykynuorten elämässä. Nuoret eivät välttämättä myöskään ota riskejä elämässään yhtä tiheästi kuin ennen.

Nautinnon sijaan nuoret hakevat nyt itselleen onnellisuutta. Tähän havaintoon perustui mm. Coca-Colan menestyskampanja.

Puhtaan nautinnonhalun sijaan nuoret hakevat nyt itselleen onnellisuutta. Tähän TRU:n tarjoamaan havaintoon perustui myös Coca-Colan menestynyt "Open Happiness" - kampanja. Se tavoitti 23 miljoonaa nuorta Facebookin fanisivuilleen - kaikki aktiivisia ja halukkaita hakemaan hieman lisäonnea elämäänsä.

Entä Suomessa?

Aktivoituvatko nuoret myös Suomessa vai tyytyvätkö he tasaiseen ja onnelliseen perhe-elämään? Mikä on avain suomalaisen nuoren sydämeen? Ensimmäinen TRU Finland -raportti julkistetaan alkuvuonna 2012.

Lisätietoja:

Tiitta Vaulos ja Antti Salo
Puh. (09) 613 500
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

 

TRU on maailman johtava nuorisotutkimus, jonka TNS Values & Vision tuo Suomeen vuonna 2012. TRU on käytössä monilla maailman johtavilla nuorisobrändeillä ja tutkimus tuo lisäarvoa kaikille nuorisokohderyhmistä kiinnostuneille. Raportteja on saatavilla eri maista, Euroopasta ja koko maailmasta.

Kategoria: 
Uutiskirje