Autojen jälleenmyyjäliikkeet valintojen edessä - BER 2013

Kesäkuussa 2013 voimaan astuva ryhmäpoikkeusasetus (BER 2013) antaa autovalmistajille enemmän oikeuksia vaatia jälleenmyyjiltä brändin mukaista toimintaa. Monet maahantuojat ovat neuvottelemassa jälleenmyyjäsopimuksiaan uusiksi, kun valmistajat edellyttävät autoliikkeeltä brändimielikuvaa tukevia myyntitiloja sekä merkkiin erikoistunutta myyntihenkilöstöä.

Monimerkkiliikkeiden Suomessa BER luo paineita jälleenmyyjille ja monet niistä ovat valintojen edessä. Useiden jälleenmyyjien nykyiset myyntitilat eivät täytä valmistajien "showroom"-vaatimuksia. Monet liikkeet joutuvat todennäköisesti luopumaan joistain edustamistaan merkeistä voidakseen edustaa itselleen kannattavimpia merkkejä valmistajan edellytysten mukaisesti.

Mistä sitten tietää, mihin merkkeihin jälleenmyyjän kannattaisi keskittyä? Luopumalla jostain merkistä, todennäköisesti saa samalla kilpailijan naapuriin. Onko omalla myyntialueella riittävästi brändistä kiinnostuneita potentiaalisia asiakkaita? Sijaitseeko nykyiset myyntitilat asiakasvirtojen suhteen oikeassa paikassa?

Näihin ja moniin muihin haastaviin kysymyksiin autoalalla etsitään kuumeisesti vastauksia. Ratkaisut tulevat joka tapauksessa vaatimaan merkittäviä investointeja ja väärät ratkaisut voivat ajaa liikkeet todella ahtaalle. Osa automaahantuojista on lähtenyt hakemaan näihin haasteisiin vastauksia TNS Gallup Automotiven markkinatutkimusosaamisen voimin. TNS Gallupilla on globaalina yrityksenä mahdollisuus hyödyntää eri markkina-alueilla jo löydettyjä toimivia ratkaisuja.

 

Kysy lisää!

Panu Ihamuotila
Puh. (09) 613 500

 

Kategoria: 
Uutiskirje