Miten kohtaat taisteluväsyneen kuluttajan

Kuluttajan kuusi erilaista mielentilaa taantuman jälkeen

Kansainvälisen TNS:n julkistama tuore tutkimus paljastaa kuusi erilaista kuluttajien selviytymisstrategiaa taloudellisessa taantumassa. Seitsemässä maassa toteutettu tutkimus maalaa kuvan ‘taisteluväsymyksestä´ kärsivästä kuluttajasta ja paljastaa uusia keinoja kohdata kuluttajat.

Kuluttajat ovat joutuneet sopeutumaan hyvin pitkäaikaiseen kamppailuun siinä missä he alun alkaen vastasivat haasteeseen ‘taistele tai pakene´ tyyliin. Esimerkiksi ne kuluttajat, joilla oli tapana torjua ajatukset taantumasta joutuvat tänä päivänä hyväksymään ja mukautumaan uuteen ilmapiiriin. Ne, jotka kuvittelivat voivansa saavuttaa voiton laskusuhdanteesta ovat nykyisin sensitiivisempiä siitä aiheutuneille pitkän aikavälin vaikutuksille. TNS toteutti tutkimuksen välittömästi taloudellisen kriisin puhjettua vuonna 2009 ja päivitti sen uudelleen tänä vuonna.

Kaksinumeroisia kasvulukuja

Kvalitatiivisesti ainutlaatuisella Needscope-menetelmällä toteutettu tutkimus nostaa esiin tärkeitä havaintoja brändeistä, jotka pyrkivät kasvamaan uudessa maailmanlaajuisessa niukkuuden ilmapiirissä. Se paljastaa myös taantuman jälkeisen kuluttajan kuusi uutta "mielentilaa". Näistä jokainen vaatii hyvin erilaisen lähestymistavan ja brändien tulisi ottaa ne huomioon ymmärtääkseen kuluttajia entistä paremmin.

Kuluttajien taantuman jälkeisten mielialojen ymmärtäminen on yksi avain tulevaisuuden hallinnalle ja brändien kasvamiselle. Jotkut brändit hyödyntävät tätä jo hyvinkin tehokkaasti. Kyse ei ole niiden positioinnin muuttamisesta, vaan pikemminkin viestinnän sopeuttamisesta merkitykselliseksi kuluttajan nykyisille mielialoille:

  • Louis Vuitton on vaihtanut markkinointiviestinnässään räikeän glamourin perinteikkyyteen ja varovaisempaan otteeseen myöntäen, että pröystäilevän kuluttamisen ajat ovat ohi. Tämä on auttanut brändiä saavuttamaan kaksinumeroisia kasvulukuja kaikilla markkinoilla taantuman jälkeisenä aikana samalla, kun se on kyennyt ylläpitämään 40-45 prosentin voittomarginaalia.
  • Coca Cola on lanseerannut ‘Kovat ajat, avointa onnea´ -kampanjan korostaakseen hauskuuden ja optimismin tärkeyttä nykyisessä taloudellisessa ilmapiissä. Tämän johdosta se on yltänyt ennätykselliseen tulokseen julkistaen saavuttaneensa kolmen prosentin kasvun maaimanlaajuisesti.

Tutkimus on toteutettu TNS:n NeedScopella, joka on maailmassa johtava menetelmä tunnetason tutkimiseen. Menetelmä paljastaa kuluttajien tunnistamattomiakin tarpeita ja on näin tehokas työkalu kasvun edistämiseen markkinointiprosessin kaikissa vaiheissa. Tutkimusta tehdään sekä kvalitatiivisesti että kvantitatiivisesti.

Oletko kiinnostunut kuulemaan lisää? Esittelemme tämän mielenkiintoisen tutkimuksen tuloksia ja kerromme samalla Needscope-menetelmän mahdollisuuksista juuri sinun yrityksellesi.

Lisätietoja:

Anna Rautio, tutkimuspäällikkö, Needscope-vastaava
Hilkka Hopearuoho, johtaja, kvalitatiivinen tutkimus
Puh. (09) 613 500
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Kategoria: 
Uutiskirje