Mobile Life 2012

Älypuhelimen omistaa jo 44 % suomalaisista, kertoo tuore Mobile Life -tutkimus. Tablet-laite, esimerkiksi iPad, on 6 %:lla suomalaisista ja yhtä moni on aikeissa hankkia sellaisen lähitulevaisuudessa. Harva ostaa tabletin korvatakseen sillä PC:n vaan tablet ostetaan yleensä PC:n rinnalle.

Surffaus internetissä ja halu ostaa nykyistä monipuolisempi laite ovat tärkeimpiä syitä uuden puhelimen ostamiselle.  Kodin valvonta, videopuhelut sekä navigointi ovat mobiilipalveluita, jotka erityisesti kiinnostavat suomalaisia tulevaisuudessa.

E-commercen rinnalle nousee vahvasti M-commerce eli mobiiliostaminen. Suomalaisista älypuhelimen käyttäjistä noin kolmannes on kiinnostunut tekemään ostoksia puhelimellaan. Puhelinta käytetään tuote- ja hintavertailuihin sekä kotona että paikan päällä ostoksia tehtäessä. 

Puhelin on tärkein henkilökohtainen laite, joka kulkee lähes aina mukana ja on lähes aina päällä.  Tänä päivänä voidaankin puhua ihmisen henkilökohtaisesta mobiilialueesta. Tälle alueelle päästäkseen kaupallisten toimijoiden on tarjottava kuluttajalle aitoa lisäarvoa, joka voi tarkoittaa esimerkiksi ajasta ja paikasta riippumatonta asiointikanavaa.

Kuluttajien mobiilikäyttöä, motivaatioita ja trendejä kartoittava Mobile Life -tutkimus toteutettiin 58 maassa ja siinä haastateltiin 48 000 16-60-vuotiasta.  Tutkimuksen toteutti TNS-tutkimuskonserni. Suomessa haastateltavien määrä oli 500 ja tutkimus toteutettiin Gallup Forum -vastaajakannassa.

www.tnsglobal.com/mobilelife

 

Kategoria: 
Uutiskirje