Nettideittailu ilmiönä

Nettideittailu on haastanut perinteiset tavat tutustua tulevaan kumppaniin. Jos ravintoloissa käynnin yksi motiivi on ollut kumppanin löytäminen, niin nykyään sen rinnalla kilpailijana on nettideittailu. Mikäli rakkauskirje ei odota postilaatikossa, niin se voi hyvinkin odottaa yhden kirjautumisen päässä internetissä.

Nettideittailu kiinnostaa miehiä

Miehet käyttävät huomattavasti enemmän internetin deittipalveluja kuin naiset. Jopa 65 prosenttia internetin deittipalveluja käyttävistä on miehiä, kun asiaa tarkastellaan 18-69-vuotiaissa. Voi olla että miehillä on suurempi paine löytää kumppani kuin naisilla tai sitten naiset vain suosivat enemmän perinteisinä pidettyjä tapoja kumppanin löytämiseen. Internetin deittipalvelujen käyttäminen korostuu merkittävästi 25-34-vuotiaissa. Suurin käyttäjäryhmä on kuitenkin 45-64-vuotiaat.

Nettideittailijan profiili

Nettideittailijan profiilia on miltei mahdoton määrittää, vaikkakin miesten osuus ja tiettyyn ikäryhmään kuuluminen korostuvat väestöön nähden merkittävästi. Lähes puolta nettideittailijoista voidaan kuitenkin kuvata kahdella ostokäyttäytymisluokitukseen perustavalla segmentillä. Keskeisin segmentti nettideittailijoiden keskuudessa on Brändikeskeiset elämysten metsästäjät. Toinen väestöön nähden merkittävästi korostuva segmentti on Kotimaakeskeiset tarjouksenmetsästäjät. Näihin segmentteihin kuuluvat ovat ostokäyttäytymiseltään ja elämäntavoiltaan toisistaan täysin poikkeavia. Ostokäyttäytymisluokitus on TNS Atlakseen, Tilastokeskuksen kuluttajatietoihin sekä väestötietoihin pohjautuva segmentointityökalu.

Nettideittailun yleisyys

Suomalaisista aikuisista noin neljä prosenttia on käyttänyt internetin deittipalveluja viimeisen kuukauden aikana. Yksin asuvissa määrä luonnollisesti kasvaa huomattavasti. Kaikista internetin deittipalvelujen käyttäjistä yksin asuvia on 57 prosenttia, kun heitä on väestössä viidennes. Mikäli nettideittailua  ei ole harrastanut viimeisen kuukauden aikana, niin suurella todennäköisyydellä kuitenkin jossain vaiheessa elämää, sillä jo pelkästään Suomi24.fi Treffit -osiossa edes joskus vierailleita on huomattavasti enemmän kuin viimeisen kuukauden aikana internetin deittipalveluja käyttäneitä.

Lisätietoja: Miia Eeronheimo
 

Suomalaisten lifestyle

TNS Atlas syväluotaa suomalaisten elämäntyylejä kansainvälisen TGI-tutkimuksen mukaisilla väittämillä. Lifestyle-osio valottaa mm. minäkuvaa, persoonallisuutta, kiinnostuksen kohteita, suhtautumista ruokaan, terveyteen, matkailuun, yhteiskunnallisiin asioihin ja ostokäyttäytymiseen.

Kategoria: 
Uutiskirje