Suomalainen matkailija wommailee

Tähän aikaan vuodesta, ensimmäisten kevään merkkien ilmaantuessa, pääsiäis- ja kesälomasuunnitelmat alkavat olla jo monella puntarissa. Joka vuosi suomalaiset suuntaavat sankoin joukoin ulkomaille Suomen pakkasia ja kesäsadetta pakoon. Irtiotto arjesta on helpompaa matkailun avulla ja uudet kokemukset houkuttavat reissaamaan. Millainen on suomalainen matkailija ja mikä ohjaa häntä kohteen valinnassa?

Suomalaisissa talouksissa käytetään ulkomaan lomamatkailuun lentäen keskimäärin runsaat 700 euroa vuodessa. Matkailuun sijoitetaan suhteellisen usein myös talouden ylimääräistä rahaa; kaksi viidestä ilmoittaa tekevänsä niin.

Rantalomakohteet kiinnostavat matkailijoita iästä riippumatta, mutta nuorempiin matkailijoihin (18-29-vuotiaisiin) vetoavat vilkas yöelämä sekä ostos- ja urheilumahdollisuuksia tarjoavat kohteet. Nuori matkailija ei osta valmiita matkapaketteja vaan on kiinnostunut omatoimimatkoista; hän haluaa itse varata lennot ja hotellit lähtiessään ulkomaille. Erottautuminen on osa nuoren matkailijan nautintoa, sillä hän valitsee mieluiten matkakohteen, jossa monet muut eivät ole vielä käyneet. Hieman tätä vanhemmat (30-49-vuotiaat) matkailijat ovat kiinnostuneita perhelomakohteista ja urheilumahdollisuuksia tarjoavista kohteista, mutta myös mökin tai talon vuokraaminen ulkomailta houkuttelee. He karttavat turistirysiä ja pyrkivät aina etsimään uuden kohteen, jossa eivät ole aiemmin käyneet, joten pelkät lomaosakkeet eivät tyydytä näiden matkailijoiden tarpeita. He suosivat myös itse koottuja matkapaketteja. Iäkkäämpiä matkailijoita (50-69-vuotiaita) vetävät puoleensa kaupunkien kulttuurinähtävyydet ja kiinnostus ulkomaisiin kylpyläkohteisiin korostuu heidän kohdallaan. He tosin nauttivat myös kotimaassa matkustamisesta.

Matkailualan Word of Mouth

Keskustelut matkatoimiston virkailijan kanssa ja lukuisien lomakuvastojen hamstraaminen kotiin on jäänyt historiaan. Tilalle ovat tulleet erilaiset kohde- ja hotelliarvostelusivustot sekä internetissä vapaasti virtaava "word of mouth". Lukuisat blogit ja keskustelupalstat toimivat matkahankintojen keskeisenä informaationlähteenä ja niiden kautta muilta kuluttajilta saatuun tietoon myös luotetaan. Internetin ja sosiaalisen median integrointi matkailualan markkinointiin on jo alan standardi.

TNS Atlaksen segmentointitutkimuksen kautta saatu tieto vahvistaa edelleen kuinka matkailu on vahvasti kuluttajien väliseen suositteluun ja mielipiteenvaihtoon nojaava ala; suomalaisista 39 % tunnistautuu matkailun Suostuttelijaksi eli ns. myyntimieheksi. Suostuttelijat ovat usein karismaattisia ja supliikkeja persoonia sekä erityisen taitavia myymään oman mielipiteensä muille. Matkailun Vaikuttajamestareita on sen sijaan hieman vajaa kymmenes suomalaisista. Vaikuttajamestari tietää aiheesta paljon, käy usein siihen liittyviä keskusteluja ihmisten kanssa ja osaa myös todennäköisesti vakuuttaa muut mielipiteillään. Lähtökohtana WOM-segmentoinnissa on Kantar Median kehittämä malli, joka pyrkii tunnistamaan eri aihealueiden mielipidevaikuttajat.

Mielipidevaikuttajien tunnistaminen on markkinoijalle erittäin arvokasta, sillä mm. Vaikuttajamestarien tavoittaminen on kolme kertaa niin arvokasta kuin tavallisen kohderyhmän edustajan tavoittaminen. Voisiko heidät löytää esim. sosiaalisen median maailmasta?

Matkailun Vaikuttajamestarit internetissä

Matkailun Vaikuttajamestareiden joukossa on korostuneesti internetin heavy usereita. Heistä runsas puolet on ostanut viimeisen vuoden aikana lentolippuja tai varannut hotelleja verkon kautta. Myös mobiilinetti on relevantti markkinointikanava; liki viidennes heistä käyttää internettiä matkapuhelimella vähintään lähes päivittäin. Vaikuttajamestarit ovat siis keskimääräistä aktiivisempia netissä. Väestöön nähden heidän netin käyttötarkoituksissaan korostuu mm. blogien lukeminen, verkkoyhteisöissä vierailu, netti-TV:n katselu sekä radion ja musiikkipalveluiden (esim. Spotifyn) kuuntelu.

 

Lähde: TNS Atlas tammi-kesäkuu 2011 aineisto.

Lisätietoja: Johanna Teräväinen
 

Suomalaisten lifestyle

TNS Atlas syväluotaa suomalaisten elämäntyylejä kansainvälisen TGI-tutkimuksen mukaisilla väittämillä. Lifestyle-osio valottaa mm. minäkuvaa, persoonallisuutta, kiinnostuksen kohteita, suhtautumista ruokaan, terveyteen, matkailuun, yhteiskunnallisiin asioihin ja ostokäyttäytymiseen.

Kategoria: 
Uutiskirje