TNS Gallup avaa tien itänaapurin markkinoille tarjoamalla tietoa ja tutkimuspalveluita yli 20 vuoden kokemuksella

Aasia ja itäisen Euroopan kehittyvät maat ovat tällä hetkellä erittäin houkuttelevia markkinoita, sillä niiden asiakaspotentiaali on suuri ja monille tuotteille tai palveluille on kysyntää. Kun yritys haluaa päästä markkinoille tai hankkia lisää ymmärrystä entisen Neuvostoliiton alueella, on TNS Gallup luontevin kumppani. "Olemme luotettava, helppo ja turvallinen yhteistyökumppani sekä suomalaisille että ulkomaisille yrityksille", kertoo toimitusjohtaja Reijo Mesimäki.

Lupauksen taustalla on pitkäaikainen kokemus toiminnasta Venäjällä. "Aikoinaan Suomen Gallup aloitti Neuvostoliitossa ja Baltiassa vuonna 1989", Mesimäki kertaa. TNS toimii Venäjällä itsenäisesti oman konserninsa puitteissa. Se ei siis ole usein monissakin ketjuissa toimivien eri tutkimusyritysten ketju tai yhteenliittymä. Käytössä ovat täysin vastaavat standardit ja metodit kuin globaalistikin, joten tutkimukset ovat kansainvälisesti täysin vertailukelpoisia ja luotettavia.

Suurella markkinalla satsaukset voivat olla isoja, mikä näkyy asiakkaan tarpeiden laajuudessa ja siten myös tutkimuspalveluiden kysynnässä ja erityisesti niiden laatuvaatimuksissa."Laaja, oma verkostomme Venäjän ja entisten Neuvostovaltioiden alueella tarjoaa korkeatasoista osaamista, mitä jokaisen markkinan paikallistuntemus täydentää." Reijo Mesimäki toteaa.

Venäjä laidasta laitaan

Venäjällä TNS on johtava tutkimuspalveluita tarjoava yritys useilla toimialoilla, kuten median, rahoituksen, teknologian, kuluttajatuotteiden sekä autoalan parissa. "Olemme jo pitkään tehneet yhteistyötä esimerkiksi suomalaista elintarviketeollisuutta tai rakennusteollisuutta edustavien yritysten kanssa. Tällä hetkellä myös päivittäistavarakaupan yritykset ovat kiinnostuneita tästä suuresta markkinasta", toteaa Mesimäki.

Kuluttajatuotteille Mesimäki ennustaa varsin potentiaalisia näkymiä. "Mielestäni suomalaiset merkkitavaramarkkinoijat hyötyisivät suuresti, jos ne lisäisivät ymmärrystään venäläisistä kuluttajista." Ajankohtaisia ja tarpeellisia tutkimuksia ovat myös ihmisten liikkumiseen liittyvät asiat, kuten liikenneyhteydet ja vaikkapa ostamiseen liittyvät vaikutusalueet.

TNS:n päätoimipisteet sijaitsevat Moskovassa ja Pietarissa, mutta toimintaalueena on koko Venäjä ja lisäksi esimerkiksi Valko-Venäjä, Ukraina, Kazakstan ja Uzbekistan. Suomesta katsottuna Venäjällä on lähimarkkina eli Pietari ja Moskova ympäristöineen sekä kaukomarkkina, jossa vallitsee hyvin erilainen kulttuuri ja erilaiset tarpeet.

Kaikki hoituu helposti Suomesta käsin

"Yritykset voivat asioida meidän kanssamme täällä Suomessa ilman huolta luotettavan venäläisen tutkimuskumppanin löytämisestä, koska toimeksiannot voidaan hoitaa sisäisesti oman verkostomme kautta. Samaan selvitykseen voidaan liittää useita eri markkinoita, esimerkiksi Baltia, Pohjoismaat tai vaikkapa Saksa tai Kaukoitä, asiakkaan tarpeen mukaisesti; olemme kaikkialla vahvasti läsnä omalla TNS-verkostollamme", sanoo Mesimäki.

Asiakas voi luottaa siihen, että tutkimus on luotettava. "Meillä on useita materiaalien tarkistusmenetelmiä, tutkimuksia kontrolloidaan ja kaikki paikalliset yrityksemme noudattavat yhteisiä sääntöjä. Luotettavan kumppanin löytämistä ei siis kanssamme tarvitse pelätä."

Monet kansainväliset suuryritykset, kuten Microsoft ja Panasonic, ovat valinneet TNS:n yhteistyökumppanikseen Venäjällä ja menestyneet hyvin. "Venäjän liiketoimintamme on jo kasvanut merkittävästi suuremmaksi kuin Suomen", Reijo Mesimäki sanoo. "Omalta osaltaan se kertoo niistä mahdollisuuksista, joita meillä suomalaisilla on aivan käden ulottuvilla."

Kategoria: 
Uutiskirje