Uusi koti löytyy yhä useammin internetistä

Aiemmin sanomalehdet olivat tärkein tiedonhakukanava, kun etsittiin uutta omistus- tai vuokra-asuntoa.  Internetin käytön yleistymisen myötä valtaosa suomalaisista etsii itselleen uutta kotia internetistä.

Asuntokaupan verkkopalvelut, kuten Etuovi.com, Oikotie.fi Asunnot ja Jokakoti.fi ovat kehittyneet kuluttajien tärkeimmiksi tiedonlähteiksi asuntoasioissa. Jopa 93 % asunnon tai kiinteistön ostamista suunnittelevista kertoo etsivänsä tietoa asuntokaupan verkkopalveluista.

Asuntokaupan verkkopalveluiden ylivoimainen asema asuntomarkkinoilla on johtanut siihen, että vaikka näiden palveluiden varsinainen sisältö koostuu kiinteistönvälittäjien ja rakennusliikkeiden ilmoituksista, yhä harvempi kuluttaja muistaa koskaan käyneensä kiinteistönvälittäjien tai rakennusliikkeiden internet-sivuilla. Etenkin suurten perinteisten kiinteistönvälittäjien sivustojen tunnettuus on laskenut vuosien myötä. Samaan aikaan pienemmät kiinteistönvälittäjät ovat hieman parantaneet asemiaan.

Kuluttajat kaipaavat asuntoja esitteleville sivuille muutakin tietoa kuin pelkästään kohdetta kuvaavat perustiedot. Etenkin yleistä hintatasoa sekä koko asuinaluetta kuvaava tieto kiinnostaa. Lisätiedon tarve vaihtelee kuitenkin voimakkaasti elämäntilanteen mukaan, esimerkiksi nuoret kaipaavat asunnon vuokraukseen liittyvää tietoa.

Leijonanosa kuluttajista ei osaa mainita nimeltä yhtään vuokrattavia loma-asuntoja välittävää nettisivua.  Vuokrattavia loma-asuntoja välittävät sivustot alkavat yleensä kiinnostaa, kun ikävuosia on kertynyt yli 35. Etenkin lapsiperheet vierailevat keskimääräistä ahkerammin loma-asuntoja välittävillä sivustoilla.

Lisätietoja:
Nina Frosterus
Puh. (09) 613 500
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Kategoria: 
Uutiskirje