Uusien autojen kauppa kasvuun 2013

Vuosittain toteutettavasta ja juuri valmistuneesta  Uuden Auton Ostajat -tutkimuksesta käy ilmi, miten ja mihin suuntaan uusien autojen kauppa vuosittain muuttuu. Tällä hetkellä uusien autojen ostajista noin 75 % on yli 50-vuotiaita, eläkeiässä tai sen kynnyksellä lähes puolet. Yleisin talouden koko on 2 henkilöä. Toisin oli vielä viisi vuotta sitten.

 

Viestinnän kärki ei välttämättä puhuttele suurimpia asiakasryhmiä. Autokaupan paikoittaista hiljaisuutta selitetään yleisellä taloudellisella tilanteella, ja lehdet kirjoittavat autokauppojen kalastelevan asiakkaita huimilla rahoitustarjouksilla. Tutkimuksen mukaan halukkuus käyttää osamaksurahoitusta uuden auton kaupassa on kuitenkin vähentynyt huomattavasti. Rahoituskoron suuruuskaan ei juuri vaikuta automerkin tai -mallin valintaan. Eläkeläisten ja pariskuntien, joilla on jo aikuista jälkikasvua, kulutustottumuksia eivät suhdanteet heittele ja he ostavatkin uuden autonsa käteisellä.

Olisiko uuden auton kaupassa aika lähteä rakentamaan markkinointiviestintää ja palvelumalleja vastaaman paremmin todennäköisimpien asiakkaiden tarpeita.

TNS Gallupin Uuden Auton Ostajat, Autoilijabarometri ja Jälkimarkkinat -tutkimukset näyttävät suuntaa autokauppiaille siitä, ketkä minkäkin automerkin todennäköisimpiä asiakkaita ovat ja mitä he autokaupan palveluilta odottavat. Autoilijabarometri osoittaa, että ensi vuonna on huomattavasti useampi aikeissa ostaa uuden auton kuin mitä autokauppa uskoo myyvänsä.

Matka ostoaikeesta kaupan tekoon on moninainen ja muuttuva. Se kannattaa selvittää tarkoin, jotta toimenpiteet pystytään kohdistamaan tehokkaimmin.

Lisätietoja
Panu Ihamuotila
Puh. (09) 613 500
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Kategoria: 
Uutiskirje