Vastuullisuus puhuttelee tämän päivän kuluttajaa

Yritysten maine ja vastuullisuus -tutkimuksen tuloksiin paneuduttiin tammikuun julkistustilaisuudessa, jossa oli läsnä noin sata TNS Gallupin yhteistyökumppania. Suuren yleisön keskuudessa toteutettu tutkimus kattaa kymmeniä suomalaisia yrityksiä viidellä toimialalla: pankki- ja vakuutus, kauppa ja palvelut, energia, elintarvikkeet sekä muu teollisuus. Yrityksiä oli mukana 52. Tutkimus osoittaa, että vaihtelut maineen tasossa ovat suuria sekä eri toimialojen että yritysten välillä.

Tilaisuudessa palkittiin kunniamaininnoin vastuullisuuskuvaansa menestyksekkäästi edistäneet yritykset:

  • Energia: Helsingin Energia
  • Pankki- ja vakuutus: OP-Pohjola
  • Elintarvikkeet: Oy Gustav Paulig Oy
  • Kauppa & palvelu: Alko Oy
  • Teollisuus: Kone Oyj

 

Vastuullisuudesta on tullut yhä tärkeämpi osa yritysten mainetta. Yrityksen toimiala ja toiminnan luonne vaikuttavat osaltaan vastuullisuusmielikuvan syntymiseen. Yksittäinen yritys voi kärsiä alan huonosta imagosta, myös vastuullisuuteen liittyvissä asioissa. Yllättäen esiin tulleet tiedot laiminlyönneistä tai muuten vastuullisen toiminnan vastaisesta toiminnasta jossakin yrityksessä voivat leimata kokonaista toimialaa. Asetelma voi toimia myös toisin päin: yritys voi erottautua muista pelkästään sillä, että sen kohdalla ei ole noussut skandaaleja. Usein kuitenkin hyvä maine ja vastuullisuuskuva syntyvät aktiivisesta toiminnasta, joka noteerataan.

Tutkimuksen mukaan yritysten vastuullisuuskuvat ovat kautta linjan matalammalla kuin niiden mainekuvat. Tulokset viittaavat siihen, että vastuullisuus saatetaan kokea selkeämmin yksittäisten tekojen kautta kuin kokonaismaine, vaikka kummassakin on kyse mielikuvista.

Maineen osalta top 10 yritykset:

  • Fazer-konserni ja Fiskars
  • Paulig ja Kone
  • Stockmann
  • Veikkaus
  • Alko
  • Konecranes
  • Valio
  • Orion
  • OP-Pohjola
  • Sinebrychoff ja S-ryhmä

 

Sidosryhmäviestintä on noussut merkittävään asemaan yritysten vastuullisuuskuvan rakentamisessa ja maineenhallinnassa. Tutkimusten avulla voidaan yritysten vastuullisuuskuvaa ja mainetta myös mitata ja johtaa.
 

Lisätietoja

Heidi Niva ja Sirkka Paronen

Kategoria: 
Uutiskirje