Verkkokaupasta löytyy kaikki - myös lahjat

Verkko-ostaminen jatkaa suosionsa kasvattamista kuluttajien parissa, mutta voimakkain kasvu on hieman hidastunut. Ei-ostaneiden määrä pienenee ja nyt suurin osa heistä on sellaisia, joita on entistä hankalampi houkutella verkko-ostajiksi. Verkkokaupassa suurin potentiaalinen kasvu onkin siinä joukossa kuluttajia, jotka nykyisellään ostavat verkosta vain harvoin.

Verkosta ostettujen tuoteryhmien kirjo on hyvin laaja ja yleisellä tasolla voidaan todeta verkko-ostoskorin arvon olevan hieman kasvussa. Verkkoa hyödynnetään myös läheisten muistamiseen; Etenkin 25-34-vuotiaat ovat ostaneet verkkokaupasta ystävälleen tai sukulaiselleen lahjan. Verkkokaupan tarjoama mahdollisuus lahjojen personointiin, esimerkiksi paketoinnin tai onnitteluviestin avulla, lisäisi entisestään kiinnostusta lahjojen ostamiseen verkosta.

Tiedot ilmenevät TNS Gallupin kesäkuussa valmistuvasta suomalaisten verkko-ostamista selvittäneestä Online Shopping 2012 -tutkimuksesta. Tutkimus listaa Suomen suosituimmat verkkokaupat, analysoi verkkokaupan asiakkaita ja heidän ostomotiivejaan. Tutkimusta voi käyttää verkkokaupan markkinoinnissa, valikoiman kehitystyössä, asiakastarpeiden arvioinnissa ja liiketoiminnan suunnittelun tukena.
 

Lisätietoja

Nina Frosterus
Puh. (09) 6135 0653
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Kategoria: 
Uutiskirje