Autoja haetaan, huolletaan ja ihaillaan internetissä

Suomalaiset autonomistajat ovat kiinnostuneita käyttämään internetiä autoasioissa ja yhä useammin autosivustoilla vieraillaan matkapuhelimella. Samalla, kun internet on vahvistanut asemiaan autonostoprosessissa, sosiaalisen median merkitys autokaupassa on pysynyt pienenä.

Autosivustot ovat konkreettinen apuväline ja tiedonlähde, kun suomalaiset suunnittelevat vaihtoauton tai uuden auton ostamista. Autoliikkeiden ja automerkkien nettisivut ovat tulleet yhä tärkeämmiksi tiedonlähteiksi silloin, kun suomalaiset etsivät tietoa uusista autoista. Nyt noin 57 % etsii tietoa automerkkien nettisivuilta ennen uuden auton ostamista. Autojen ilmoitusmediat kuten Nettiauto.com, Autotalli.com ja Oikotie.fi ovat ylivoimaisesti käytetyimmät tiedonhakukanavat, kun suomalaiset etsivät tietoa vaihtoautoista.

Internetillä on selkeä tukirooli auton käyttöön, huoltoon ja korjaukseen liittyen. Sen merkitys jälkimarkkinoinnissa jatkanee kasvuaan tulevaisuudessa, sillä useampi kuin kaksi viidestä tahtoisi hyödyntää internetiä auton huoltoon ja korjaukseen liittyvissä asioissa. Toisaalta etenkin varttuneemmat miehet suosivat henkilökohtaista palvelua puhelimitse tai autoliikkeessä paikan päällä.

Kaikki autosivustoilla vierailevat eivät kuitenkaan ole liikkeellä tarpeen pakottamina, vaan osa kävijöistä voidaan luokitella huvisurffaajiksi. Autosivustolla ajankulunaan käyvät taustaltaan monenlaiset ihmiset, mutta varsinkin nuoret miehet tykkäävät katsella autotarjontaa ja hintojen kehitystä yleensä.

 

Kyseiset tiedot selviävät TNS Gallupin tuoreesta Online Cars -tutkimuksesta. Kyseessä on vuosittain tehtävä tutkimus, joka selvittää suomalaisten netinkäyttäjien kokemuksia internetin hyödyntämisestä auton oston ja vaihdon yhteydessä. Tutkimusta varten haastateltiin marraskuussa yli 1000 mannersuomalaista, jotka ajavat autoa tai ovat sellaista hankkimassa.

 

Lisätietoja

Nina Frosterus
Puh. (09) 613 500
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Kategoria: 
Uutiskirje