BMW:n omistajat aktiivisimpia nettikäyttäjiä

Netin rooli autokaupassa saa jatkuvasti uusia muotoja. Tuore Online Cars 2013 -tutkimus tuo selvästi esille sen, miten vahvasti eri automerkeillä ajavat eroavat toisistaan nettikäyttönsä suhteen. Yhä useampi suomalainen autoilija hyödyntää autoalan nettisivustoja auton huolto- ja varaosahankinnoissaan. Se miten ja mitä palveluja autoilijat netistä hakevat, vaihtelee eri brändien suhteen merkittävästi. Erityisesti BMW:n käyttäjäkunnalle autoalan nettipalveluiden monipuolisuus ja vuorovaikutteisuus on tärkeää.

Suurin osa suomalaisista aloittaa niin uuden kuin käytetynkin auton hankinnan suunnittelun netistä. Uuden auton ostajille tärkeimmiksi sivuiksi osoittautuvat automerkin valmistajan omat sivut, kun taas käytetyn auton ostajalle tärkeimpiä informaatiokanavia ovat netin ilmoitusmediat ja autoliikkeiden omat sivut. Automyyjän rooli on silti säilynyt yhtenä uuden auton ostajan tärkeimmistä informaation lähteistä, mikä käy ilmi TNS:n Uuden Auton Ostajat 2013 -tutkimuksesta.

Autosivustoilla surffaillaan usein vain huvin vuoksi. Tämä luo autokauppiaille loistavia mahdollisuuksia rakentaa nettisivuilleen houkuttelevia heräteostoksia. Ehdottoman tärkeää on siis juuri nyt ymmärtää eri automerkkien omistajien nettikäyttäytymisen eroavaisuuksia. Ajatus, että kaikille auton omistajille tarjotaan "ketjumaista" ja tasapäistävää palvelua brändistä riippumatta, on mennyttä maailmaa. Brändimaailman on näyttävä vahvasti netissäkin.

Autosivustojen mobiilikäyttö on lisääntynyt huomattavasti ja sitä käytetään myös palveluntarjoajan luona mm. hintoja vertailtaessa. Jo viidennes suomalaisista on vieraillut autosivustolla matkapuhelimella tai tablet-laitteella.

Verkkokaupan rooli autojen varaosakaupassa on kasvanut viime aikoina merkittävästi. "Ulkomaiset verkkokaupat ovat rynnineet suomalaisille varaosamarkkinoille. Vaikka verkkokaupan osuus koko tarvikekaupasta on vielä pieni, antaa tämä signaalin kehityspaineista kotimaisille alan toimijoille. Tulevaisuuden menestyjiä Suomessa ovat ne, jotka pystyvät yhdistämään laadukkaan korjaamopalvelun ja kilpailukykyiset varaosahinnat oman verkkopalvelunsa kautta", toteaa Panu Ihamuotila TNS Gallupin autoalan tutkimusyksiköstä.

Tiedot pohjautuvat TNS Gallupin tuoreeseen Online Cars -tutkimukseen, joka selvittää vuosittain suomalaisten kokemuksia internetin hyödyntämisestä auton oston ja vaihdon yhteydessä. Tutkimuksessa haastateltiin marraskuussa yli 1000 henkilöä, jotka ajavat tai ovat hankkimassa autoa.

 

Ota yhteyttä!
Panu Ihamuotila, Client Service Director, puh. 09 613 500
Reeta Sutinen, Research Manager, puh. 09 613 500
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Kategoria: 
Uutiskirje