Kuluttaja epävarmana ostopäätöksen edessä

Suurin osa suomalaisista on sitä mieltä, että kuluttaja on ostopäätöstä miettiessään nykyään jatkuvassa epävarmuuden tilassa, kun uudet, paremmat ja halvemmat tuotteet kuitenkin pian ovat tulossa kauppoihin.

Täysi-ikäisistä suomalaisista jopa yksi viidestä on voimakkaasti sitä mieltä, että kulutuspäätösten kanssa joutuu jatkuvaan epävarmuuden tilaaan. Tuntuu kuin kauppoihin tulisi jatkuvasti tuotteiden parannettuja versioita, minkä vuoksi vastikään ostettu tuote "vanhenee käsiin". Toinen epävarmuutta tuova tekijä on hintojen alennukset, jolloin voi huomata maksaneensa tuotteesta liikaa.

Kaupunkilaiset ja nuoret tunnistavat muita useammin tuotelanseerausten ja alennusmyyntien tuomaa epävarmuutta tehdessään ostopäätöksiä. Etenkin yli 45-vuotiaat miehet sekä korkeasti koulutetut taas tunnistavat itsessään tätä epävarmuutta muita harvemmin. Epävarmuus ostopäätöksiä tehdessä on keskimääräistä vähemmän tyypillistä henkilöille, jotka kuvailevat itseään rohkeiksi, sisukkaiksi tai huolettomiksi.

Tulotaso sekä toimeentulo heijastuvat voimakkaasti kulutusepävarmuuteen. Epävarmuus on ongelmallisempi pienituloisille sekä tuloillaan heikommin toimeentuleville. Toisaalta epävarmuus on keskimääräistä tutumpaa myös edelläkävijöille ja varhaisille omaksujille sekä heille, jotka ovat viimeaikoina lisänneet huomattavasti kulutustaan.

TNS Gallupin Consumer Insight -yksikkö on erikoistunut syvälliseen kohderyhmäymmärrykseen ja tämän tiedon muuntamiseen kasvuksi. Käytössämme on markkinoiden parhaat luotaavat työkalut ja Suomen laajimmat tietopankit. Tavoitteenamme on tuottaa jokaiselle asiakkaallemme syventävään kohderyhmäymmärrykseen nojaavaa uniikkia kilpailuetua.

 

Lisätietoja
Nina Frosterus
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Kategoria: 
Uutiskirje