Lähiruoka kiinnostaa yhä enemmän

Lähiruoka ja ruuan jäljitettävyys aina tuotantotilalle saakka kiinnostaa suomalaisia aiempaakin enemmän. Jäljitettävyyttä pitää tärkeänä ostoperusteena 60 % 18-75-vuotiaasta väestöstä. Perhetilatuotteet, eli tuotteet, jotka ovat jäljitettävissä tuotantotilalle saakka, ovat kasvattaneet tunnettuuttaan ja käyttöään huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna. Viimeaikaiset ruokakohut ovat lisänneet nyt kotimaisen ruuan arvostusta, näin ajattelee 66 % suomalaisista. Kohut ovat lisänneet myös kiinnostusta ruuan alkuperään, tätä mieltä on 64 %.

Ruokaan liittyvät huolet

Ruokaan liittyvät pelot ja huolet mietityttävät nyt suomalaisia. Yli puolet suomalaisista on huolestunut tuotannon puhtaudesta ja torjunta-ainejäämistä sekä ruokaan liittyvistä skandaaleista kuten hevosenlihakohusta. Myös eläinten kasvatusolosuhteet huolettavat lähes joka toista. Suomalainen kuluttaja onkin asenteiltaan hyvin tiedostava ja kiinnostunut ruokaan liittyvistä asioista.

Ruoka on edelleen yksi mieluisimmista nautinnoista ja tärkeä perheen ja ystäväpiirin yhdessäolon hetki

Näin ajattelee yli 80 % suomalaisista. Ruuanlaitto yhdistääkin edelleen perhettä, vaikka ruokaa ei perheissäkään tehdä enää joka päivä. Arkiruuanlaitossa ruokaa tehdään useammaksi päiväksi samalla kertaa ja hyödynnetään puolivalmisteita ja valmisruokaa. Hyvää ruokaa arvostetaan, 78 % suomalaista pitää hyvää ruokaa ja juomaa yhtenä elämän parhaista nautinnoista. Ruuanlaittoa pitää erittäin mieluisana harrastuksena 54 %. Sen sijaan ruokahifistely, eli vaativien reseptien kokeilu ja aktiivinen keskustelu ruuasta, ruokakaupoista ja ravintoloista, on nyt hieman laskeva asennesuuntaus. Asenne oli huipussaan viime vuonna, nyt tämän ruoka-asenteen on omaksunut 28 % suomalaisista.

- Näyttäisikin siltä, että hifistelystä ja erikoisuuksista ollaan palaamassa aitojen makujen ja perinteisten reseptien maailmaan. Tätä paluuta juurille tukee myös kotimaisen ruuan ja lähiruuan arvostuksen kasvu. Myös kiinnostus kasvattaa ja kerätä esim. marjastamalla omaa ruokaa on yhä vahvistumassa. Näin toteaa ruokaohjelmasta vastaava TNS Gallupin Consumer Insight -ryhmän asiakkuusjohtaja Tarja Pentilä.

Tulokset ovat TNS Gallupin kesäkuussa julkistamasta laajasta Suomi & suomalaiset Ruoka 2013 -tutkimuksesta. Ruokaohjelma on osa Suomi & suomalaiset 2013 -tutkimuskokonaisuutta, joka tarjoaa laaja-alaista syväymmärrystä suomalaisesta kuluttajakentästä, heidän erilaisista tarpeistaan sekä nousevista ja laskevista asennesuuntauksista. Ruokaohjelman tavoitteena on luoda kokonaiskuva ruuan ilmiöistä, erilaisista ruokailutavoista sekä ruokaan liittyvistä asenteista.

 

Lisätietoja
Tarja Pentilä, Account Director
gsm 040-516 3799
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Kategoria: 
Uutiskirje