Mediamainonta laski vuonna 2012 verkkomainonnan jatkaessa kuitenkin kasvuaan

Vuoden 2012 mediamainonnan määrä ja kehitystrendit julkaistiin perinteiseen tapaan Mainosvuosi-tilaisuudessa 29. tammikuuta Ravintola Pörssissä. Tilaisuuteen osallistui noin pari sataa TNS Gallupin asiakasta ja yhteistyökumppania.

Mainonnan Neuvottelukunnan tilaaman ja TNS Gallup Oy:n tekemän tutkimuksen mukaan mediamainontaan käytettiin Suomessa vuonna 2012 yhteensä 1353 miljoonaa euroa, mikä on 2,9 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna. Vuoden ensimmäisen kvartaalin aikana mainonnan kehitys oli vielä hienoisesti positiivista, kasvua oli 1,4 %. Merkittävä käänne huonompaan tuli kuitenkin heti huhtikuussa ja kehitys oli laskeva koko loppuvuoden. Yleinen taloudellinen tilanne heijastui siis myös mainonnan investointeihin.

Mainonta laski kaikissa mediaryhmissä verkkomedioita lukuun ottamatta. Verkkomainonta kasvatti osuuttaan printtimedioiden kustannuksella kaksi prosenttia, osuus nyt 17,8 % ja kasvua oli 10 %.

Display-mainonta kasvoi 14,8 % kun puolestaan luokiteltu ilmoittelu väheni 2,2 %. IAB Finlandin keräämissä hakumainonnan investointitiedoissa on arvioitu mainostajien suoraan ostaman hakusanamainonnan osuus. Hakumainonnan estimaatti on sisällytetty sekä vuoden 2011 että 2012 tietoihin. Hakusanamainontaan käytetyt investoinnit kasvoivat 25 %, mutta mainonta sähköisissä hakemistoissa laski 19 %.

Televisiomainonta laski vain hieman ja osuus pysytteli 21 prosentissa. Radiomainonta säilytti myös osuutensa 4,1 prosentissa, mutta laskua investointien määrässä oli reilut 3 %.  Sähköisten medioiden osuus mainoskakusta kasvoi 42,7 prosenttiin.

Printtimedioille vuosi oli haasteellinen, sillä mainonta laski kaikissa lehtiryhmissä. Sanomalehtiin investoitiin 8,1 % vähemmän, kaupunki- ja noutolehtien panostukset laskivat 1,3 % ja aikakauslehtien 7 %. Pienestä mediakakusta painetut mediat vievät edelleen yli puolet eli 54,1 %.

Ulkomainonta säilytti osuutensa 3,2 prosentissa ja ulkomainonnan määrä laski reilut 2 %.

Toimialaryhmätarkastelu näyttää myös mediainvestointien selvän vähennyksen viime vuonna. Eniten panostuksiaan laskivat autot, telepalvelut ja matkailu & liikenne toimialojen yritykset. Suurimmaksi merkkimainostajaksi nousi Valio päihittäen ensimmäistä kertaa maailmanlaajuisesti toimivat Unileverin ja L´Oréalin. Suurin kaupan alan mainostaja oli jälleen K-Citymarket.

Maailmanlaajuisesti tarkastellen mediamainonta on ollut odotettua hitaammassa kasvussa. Erityisesti talousvaikeuksissa painiskelevissa Espanjassa ja Italiassa viime vuosi toi rajua pudotusta. Pohjoismaissakin vuosi oli alavireinen. USA:ssa kasvua vauhdittivat presidentinvaalit ja olympialaiset, muissa suurissa mediamaissa kasvu hiipui selkeästi edellisestä vuodesta.

Mediaryhmistä internet on entisestään kasvattanut osuuttaan ja TV säilyttänyt asemansa aika hyvin. Printti menettää markkinaosuutta erityisesti läntisen Euroopan maissa sekä Pohjoismaissa.

Odotukset vuodelle 2013 ovat, että mediamainonta maailmanlaajuisesti jatkaa maltillista kasvuaan viime vuoden malliin. Globaalin kasvun vetureina ovat kuitenkin kehittyvät taloudet, Länsi-Euroopalle ei vielä odoteta merkittävää käännettä parempaan kuluvana vuonna.
 

Vuoden mainostaja -tunnustus Fazer Leipomoille

TNS Gallup on vuosittain myöntänyt mainoskakkulapion tunnustuksena ansioituneelle media- ja mainosalan toimijalle. Merkittävien mainostajien joukosta vuoden 2012 palkinnon saajaksi valittiin Fazer Leipomot Oy. Mainosvuosi 2012 -tilaisuudessa luovutetun palkinnon tuli vastaanottamaan markkinointijohtaja Maria Pimenoff.

Fazer Leipomot Oy nosti vuonna 2012 reilusti investointejaan mediamainontaan, lähes 90 % edelliseen vuoteen verrattuna TNS Media Intelligence -yksikön mediamainonnan seurannan mukaan. Fazer kokonaisuudessaan on tämän myötä noussut suomalaisten merkkimainostajien kärkipäähän. Yritys on tehnyt laadukasta mainontaa vuosien ajan ja sen brändit ovat erittäin tunnettuja kuluttajien keskuudessa. Vuoden 2012 kaupalliset tulokset olivat myös erinomaiset. Fazer Leipomot vahvisti asemaansa markkinajohtajana sekä teki yrityksenä erinomaisen tuloksen.

"Uuden strategian mukainen markkinointiviestinnän tekeminen on näkynyt erittäin positiivisesti kaupallisissa tunnusluvuissa. Yrityksen myynti kehittyi vuonna 2012 markkinaa nopeammin ja se voitti siten markkinaosuutta. Mainonnan suunnittelussa tutkimuspalvelut, esimerkiksi mainospanostustiedot, ovat oleellisia", kommentoi Fazer Leipomoiden markkinointijohtaja Maria Pimenoff.
 

Lisätietoja

Marja Honkaniemi
Puh. (09) 613 500
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Kategoria: 
Uutiskirje