Mercedes-Benzillä paras maine

TNS suoritti ensimmäistä kertaa Suomessa Automerkkien Maine -tutkimuksen. Tutkimus tuo esille mielenkiintoisia löydöksiä. Usein itsestään selvänä pidetyt, maineeseen vahvasti vaikuttavat tekijät eivät autoalalla välttämättä ole samoja, kuin muilla aloilla. On myös mielenkiintoista, miten tutkimustulokset ilman "premium"-merkkejä peilaavat niin voimakkaasti markkinaosuustilastoja. Mielikuvat ohjaavat autokaupassa kuluttajia enemmän kuin faktat.

Maineen selvittämiseksi valittiin kansainvälisesti luotettavaksi ja arvostetuksi osoittautunut TRI*M-menetelmä. Autoalalla mm. Toyota ja Volkswagen ovat globaalisti jo pitempään luottaneet TRI*M-tutkimuksien tuloksiin.

TRI*M ei ainoastaan selvitä brändin ja yrityksen mainetta vaan antaa myös selkeät ohjeet kehitys- ja painotusalueista maineen parantamiseksi. Paras suola on se, kun voidaan selvittää oman merkin vahvuudet ja heikkoudet verrattuna valittuihin kilpailijoihin.

Mainetutkimus antaa varmasti jokaiselle automerkin edustajalle loistavia askelmerkkejä oman markkinointinsa ja viestinsä kohdentamiseen ensi vuoden suunnitelmia tehtäessä. Tätä, jatkossa vuosittain tehtävää tutkimusta, ei kannata jättää hyödyntämättä.
 

Automerkkien maineen taso Suomessa 2013 (indeksi)

MerkkiMaine
Mercedes-Benz76
Lexus70
Audi69
VW69
BMW65
Toyota65
Volvo63
Honda59
Skoda55
Mitsubishi45
Ford42
Nissan39
Hyundai36
Kia35
Opel30
Chevrolet28
Seat25
Peugeot18
Renault12
Citroën11

 

Lisätietoja tutkimuksesta
Panu Ihamuotila
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Kategoria: 
Uutiskirje