Mobiili yhä tiiviimmin mukana ostoprosessissa

Maailman muuttuessa mobiilikeskeisemmäksi puhelimen merkitys myös kuluttajien ostoprosessissa lisääntyy. Puhelin tukee ostamista paitsi ostotapahtuman aikana, myös ennen ostamista ja ostamisen jälkeen. Mobiilisti voi mm. tehdä hintavertailuja, lukea tuotearviointeja sosiaalisessa mediassa, skannata QR-koodeista lisätietoa ja lopulta maksaa tuotteen kassalla tai verkkokaupassa.

TNS:n juuri julkaistu globaali Mobile Life 2013 -tutkimus nostaa mielenkiintoisena ilmiönä "showroomingin", joka tarkoittaa, että tuotteeseen käydään tutustumassa kaupassa paikan päällä, mutta ostetaankin se jostain muualta. Kauppiaan kannalta kuluttajan käyttäytymisen muutos tuo sekä uhkia että mahdollisuuksia. Pahin uhka on, että puhelimella tehdään saman tien hintavertailu ja tilataan tuote sieltä, mistä sen saa halvimmalla. Tällöin kivijalkakaupan rooli jää vain tuotetta esitteleväksi näyteikkunaksi. Parhaimmillaan kauppias voi mobiilin avulla sitouttaa asiakkaan ostamiseen heti, esimerkiksi lähettämällä puhelimeen tarjouksen, joka on voimassa vain kyseisenä päivänä ja vain kyseisessä liikkeessä.

Tutkimuksen mukaan mobiili näyttää suomalaisille kauppiaille pienemmältä uhalta kuin muualla maailmassa. Suomalaisista 17 % on sitä mieltä, että he turvautuvat mieluummin tiedon etsinnässä mobiiliin kuin myyjään. Globaalisti peräti 34 % ja Euroopassa 22 % etsii tietoa mieluummin mobiililla kuin kysyy myyjältä.

Mobile Life on TNS:n vuotuinen globaali tutkimus, joka kartoittaa kuluttajien mobiilikäyttäytymistä. Tutkimukseen haastateltiin 38 000 mobiilikäyttäjää 43 maassa. Suomessa tutkimus tehtiin tänä vuonna toista kertaa.

 

Kysy lisää Mobile Life 2013 -tutkimuksesta!
Reeta Sutinen
Puh. (09) 6135 0507
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Kategoria: 
Uutiskirje