Ruoan verkkokauppa kiinnostaa suomalaisia yhä enemmän

Verkkokauppa on kehittynyt Suomessa lähivuosina laajentuen kattamaan yhä useampia tuoteryhmiä. Vaikka päivittäistuotteiden verkko-ostaminen on vielä pientä, entistä useampaa suomalaista kiinnostaa nyt päivittäisen ostoskorin ostaminen verkon kautta. Myös mukana kulkevaa puhelinta tai tablet-laitetta hyödynnetään jo hieman ostamisen tukena.

Päivittäistavarakaupan digitalisoituminen -tutkimus valottaa suomalaisten elämänpiiriä päivittäin käyttämiemme tuotteiden näkökulmasta ja tunnistaa onko verkkokaupan käytön lisääntyminen laajentunut koskemaan myös päivittäistavarakaupan tuotteiden kauppaa. Tutkimus paljastaa päivittäistavarakaupan verkko-ostamisen potentiaalin 30 tuoteryhmän tasolla. Päivittäistuotteiden verkkokaupan menestymisen mahdollisuuksia ja esteitä selvitetään sekä varsinaisen ostoskorin tasolla että tiedonhankintaan liittyen. Lisäksi tutkimus tunnistaa millä tavalla väestön runsastunut mobiilikäyttö on vaikuttanut päivittäistuotteiden ostamiseen ja tiedonhankintaan.

Muutamia otteita tutkimustuloksista:

  • Päivittäistuotteiden verkkokaupassa tuotteiden sujuva toimittaminen on yksi merkittävimpiä tekijöitä verkkokaupan menestymisessä. Kohtuullinen toimituskustannus, tuote- ja toimitustakuu sekä noutopisteen läheinen sijainti ovat kriittisimmät yksityiskohdat tuotteiden toimituksessa.
  • Verkossa kauppa tekee kuluttajan puolesta asioita muun muassa tuotteiden valitsemisen muodossa ja ostoskoriin päätyvien tuotteiden laatu mietityttääkin kuluttajia. Epäluottamus valittujen hedelmien ja vihannesten tuoreuteen ja ulkonäköön vaikuttaa 82 % suomalaista siihen, että he eivät tällä hetkellä osta verkosta päivittäistuotteita.
  • Kuluttaja hakee päivittäistuotteisiin liittyvää tietoa sekä sanomalehdistä että aiempaa vahvemmin myös verkon eri kanavista. Suomalaiset kuluttajat kaipaavat jatkossa verkkokanavien kautta etenkin päivittäistuotteiden tarjouksia.
  • Internetin ja erilaisten sovellusten käytön mahdollistavan älypuhelimen omistaa tällä hetkellä 57 % 15-69-vuotiaista suomalaisista. Yli puolet älypuhelin- tai tablet-laitteiden käyttäjistä on tarkistanut älypuhelimella tai tablet-laitteella liikkeiden aukioloajan tai sijainnin. Myymäläympäristössä selvästi suosituin toiminto on tuotteiden kuvaaminen.

 

Lisätietoja
Reeta Sutinen
Puh. (09) 613 50 507
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Kategoria: 
Uutiskirje