Vastuullisuudella yhä suurempi rooli maineen muodostumisessa

Kiinnostus vastuullisuutta kohtaan on lisääntynyt. Yritysten maine ja vastuullisuus -tutkimuksen mukaan suuri yleisö liittää vastuullisuuteen useamman tyyppisiä asioita kuin vielä kaksi vuotta sitten. Kansalaisten spontaaneissa tulkinnoissa vastuullisuus yhdistyy nykyisin etenkin työyhteisöön liittyvinä sekä verotuksellisina teemoina.

Vastuullisuuden merkitys on kasvanut yrityksen maineen osana. Parhaimmillaan hyvä maine ja vastuullisuuskuva ovat tärkeitä kilpailuetuja ja tunnistettuja yrityskuvan ja brändin rakentajia, joilla tuetaan yrityksen kasvua. Vastuullisuus- ja mainekuvaansa seuraamalla ja viestimällä toiminnastaan yritys voi ohjata brändin ja yrityskuvan rakentumista. Samalla yritys voi omalta osaltaan edistää kestävää yrityskulttuuria lisäämällä sidosryhmien ymmärrystä ja tietoisuutta vastuullisuudesta.
TNS Gallupin suuren yleisön keskuudessa toteuttama tutkimus yritysten maineesta ja vastuullisuudesta kattaa Suomessa toimivia yrityksiä kuudella toimialalla/viiteryhmässä: finanssi, kauppa, palvelut, asuminen ja energia, elintarvike sekä muu teollisuus. Tutkimus toteutettiin kolmannen kerran nykyisessä muodossaan, mutta entistä laajempana.

Vastuullisuuskuvaansa menestyksekkäästi edistäneet yritykset palkittiin Yritysten maine ja vastuullisuus -julkistustilaisuudessa 24.1.2013.
Kunniakirjan vastaanottivat Altian Anu Salmi-Savilampi, RAY:n Jouni Kempas, KONEen Liisa Kivelä ja LähiTapiolan Jyrki Antikainen. TNS Gallupin Heidi Niva sekä FiBS ry:n Mikko Routti palkitsivat menestyjät.
 

Kuva: Studio Lasse Keltto

Kategoria: 
Uutiskirje