Verkkopalveluiden rooli asuntoalalla suurempi kuin koskaan

Internetin rooli asuntokaupassa ja vuokrauksessa on kasvanut 2000-luvulla ja entistä useammalle asuntoa etsivälle asuntosivustot ovat ensimmäinen askel kohti uutta kotia.

Useita vuosia jatkunut talouden taantuma näkyy asuntomarkkinoilla erityisen selkeästi pitäen kuluttajan ostohalut ja kiinnostuksen asunnon hankintaan matalina. Suuntaus näkyy tuoreimmassa suomalaisten internetin roolia asuntoalalla luotaavassa Real Estate Online -tutkimuksessa.

Asuntokaupan verkkopalvelut, kuten Etuovi.com, Oikotie.fi Asunnot ja Jokakoti.fi ovat kehittyneet kuluttajien tärkeimmiksi tiedonlähteiksi asuntoasioissa. Vastaavasti isojen kiinteistönvälittäjien ja rakennusliikkeiden rooli asuntoalan tiedonhankintakanavana on kuluttajalle vuosi vuodelta pienempi. Alan uudet toimijat ovat vakiinnuttaneet markkinoilla asemansa ja onnistuneet erityisesti jäämään kuluttajien mieleen.

Kuluttajat kaipaavat asuntoja esitteleville sivuille muutakin tietoa kuin pelkästään kohdetta kuvaavat perustiedot. Etenkin yleistä hintatasoa sekä koko asuinaluetta kuvaava tieto kiinnostaa. Lisätiedon tarve vaihtelee kuitenkin voimakkaasti elämäntilanteen mukaan, esimerkiksi nuoret kaipaavat asunnon vuokraukseen liittyvää tietoa.

TNS Gallupin toteuttama Real Estate Online -tutkimus selvittää suomalaisten internetkäyttäjien näkemyksiä ja kokemuksia suomalaisten asunnonvälittäjien, rakennuttajien ja asuntosivustojen verkkopalveluista.

Kohderyhmä ja tutkimusmenetelmä
Tutkimuksen kohderyhmänä ovat 15-69-vuotiaat suomalaiset. Tutkimus on toteutettu web-kyselynä TNS Gallup Forum -paneelissa, jonka vastaajat on rekrytoitu valtakunnallisesti edustavien haastattelujen yhteydessä.

 

Lisätietoja tutkimuksesta
Reeta Sutinen
gsm 040 511 9936
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Kategoria: 
Uutiskirje