Jo viidennes naisista valitsee luonnonkosmetiikan

Suomalainen kuluttaja käyttää TNS Atlas -tutkimuksen mukaan kosmetiikkaan keskimäärin 120 euroa vuodessa. Kyseessä on runsaan 430 miljoonan euron vuosimarkkinat. Kuluttajien kasvava kiinnostus luonnonkosmetiikkaa kohtaan on mullistanut näitä markkinoita jo viimeisen kymmenen vuoden ajan.

Luonnonkosmetiikan suosijoita on Suomessa runsas 430 000. Naisista jo lähes viidennes valitsee kosmetiikkaostoksilla yleensä luonnonkosmetiikkatuotteen. Nuoret ovat tässä asiassa vanhempia valveutuneempia, luonnonkosmetiikan preferoinnin korostuessa alle 30-vuotiaiden keskuudessa.

Luonnonkosmetiikkatarjonta ei ole enää pitkään aikaan rajoittunut ns. ekokauppoihin vaan se on vallannut hyllytilaa myös perinteisten tavaratalojen valikoimissa. Kasvava luonnokosmetiikkakiinnostus on saanut myös paljon mediahuomiota sekä perinteistä että ansaittua; sen myötä kuluttajat ovat asiassa valistuneempia ja osaavat myös vaatia tuotteelta tiettyjä kriteereitä.

Korkea hinta ei kauhistuta luonnonkosmetiikan ystäviä

Luonnonkosmetiikan suosijat panostavat kalliisiinkin ihonhoito- tai kosmetiikkatuotteisiin, jos katsovat niitä tarvitsevansa. He käyttävät muutoinkin verrattain paljon rahaa henkilökohtaisiin hygieniatuotteisiin ja kosmetiikkaan. Heräteostokset ja uusien tuotteiden kokeilu on heille tavanomaista, eikä ostosten välttämättä tarvitse olla todelliseen tarpeeseen. Mielihyväshoppailu on "luomumeikkaajalle" tyypillistä.  Luonnonkosmetiikan ostajien joukossa korostuvat ns. aikaiset omaksujat ja mielipidevaikuttajat. He puhuvat brändeistä useiden ihmisten kanssa, tietävät niistä paljon ja vaikuttavat muiden ostopäätöksiin tietämyksellään.

Oma ja ympäristön hyvinvointi arvossa

Omasta hyvinvoinnista pidetään huolta ja liikunta kuuluu tiiviisti "luomumeikkaajan" viikoittaiseen ohjelmaan. Nuorekasta olemusta ja vetovoimaisuutta pidetään niin ikään tärkeänä. Oman hyvinvoinnin vaalimisen lisäksi luonnonkosmetiikan käyttäjä kantaa huolta myös ympäristöstä. Hän maksaa mielellään jonkin verran ylimääräistä ympäristöystävällisestä tuotteesta ja on valmis elämäntapamuutoksiin ympäristön suojelemiseksi. Kotimaiset tuotteet, yritysten eettisyys ja yhteiskuntavastuu ovat arvossa.

"Luomumeikkaaja" suhtautuu mainontaan positiivisesti

Mainostajalle  "luomumeikkaajat" ovat mukavan vastaanottavainen kuluttajaryhmä. He ovat jo valmiiksi kiinnostuneita kosmetiikka- ja hoitotuotemainonnasta. Kohderyhmälle profiloituvimmat naisten erikoislehdet ovat Evita, Voi Hyvin, Kunto Plus, Hyvä Terveys ja Vauva. Naisten ihonhoitomerkeistä viimeisimmän oston mukaan korostuvat yleisimpinä Yves Rocher, Erisan, The Body Shop ja Dove. Verkko avaa luonnonkosmetiikan etsijälle laajemmat merkkivalikoimat ja kosmetiikkaan liittyvät verkko-ostokset ovatkin luonnonkosmetiikan suosijalle keskimääräistä tavanomaisempia.

 

Lähde: TNS Atlas tammi-kesäkuu 2012, Suomalaisten lifestyle

Lisätietoja: Johanna Nahi
 

TNS Atlas syväluotaa suomalaisten elämäntyylejä kansainvälisen TGI-tutkimuksen mukaisilla väittämillä. Lifestyle-osio valottaa mm. minäkuvaa, persoonallisuutta, kiinnostuksen kohteita, suhtautumista ruokaan, terveyteen, matkailuun, yhteiskunnallisiin asioihin ja ostokäyttäytymiseen.

Kategoria: 
Uutiskirje