Runsaat 500 000 suomalaista on seikkaillut yhteisöllisten pelien maailmassa

Yhteisölliset pelit* eivät ole enää vain tietokoneharrastajien reviiriä, sillä digitaalinen pelimaailma houkuttelee vieraaksi monenmoista kävijää. Yhteisöllisten pelien pelaaminen korostuu erityisesti 15-29-vuotiaiden keskuudessa. Ja vaikka miesten osuus korostuu, on naisia pelaajista jopa 44 % ja yllättäen lähes viidennes on yli 50-vuotiaita.

Yhteisöllisessä pelimaailmassa kauppa käy

Pelaajista peräti seitsemän kymmenestä on ostanut virtuaalimaailmoissa käydessään virtuaaliesineitä. Myös tavallisten verkko-ostosten tekeminen on keskimääräistä tavanomaisempaa yhteisöllisten pelien pelaajien keskuudessa; runsas kolmannes heistä tekee verkko-ostoksia vähintään kerran kuussa. Yleisimmin he verkkoshoppailevat mm. vaatteita, hotellivarauksia, kirjoja, DVD-levyjä, pääsylippuja erilaisiin tapahtumiin, tietokonepelejä sekä kulutus- ja viihde-elektroniikka.

Yhteisöllisten pelaajien talouksissa ylimääräistä rahaa sijoitetaan keskimääräistä yleisemmin mm. viihde-elektroniikkalaitteisiin, tietokone- ja konsolipeleihin. Myös rahapelien pelaaminen korostuu ylimääräisen rahan käyttökohteena.

Pelaajat ovat uusimman tekniikan ystäviä

Uudet laitteet ja vempaimet vetävät heitä kauppojen hyllyillä puoleensa. Korkea hinta saattaa olla enemmänkin houkute kuin haitta, sillä tekniikan kohdalla he valitsevat usein juuri kalliin mallin. Monet yhteisöllisten pelien pelaajista haaveilevat ns. älykodista, jossa olisi paljon itseohjautuvia laitteita. Mahdollisuuksien mukaan koti olisi myös varustettu viimeisimmällä tekniikalla. Heillä on myös keskimääräistä tavallisemmin käytössään iPad tai muu sähköinen lukulaite, jota he käyttävät niin ikään myös pelaamiseen.

*Yhteisöllisillä peleillä tarkoitetaan tässä yhteydessä verkossa pelattavia pelejä, joihin sisältyy sosiaalinen elementti (pl. rahapelit).

Lähde: TNS Atlas tammi-joulukuu 2012 aineisto, Suomalaisten lifestyle

 

Lisätietoja
Johanna Nahi

Kategoria: 
Uutiskirje