Digi-edelläkävijöillä näppäinten naputtelu on korvannut lehtien rapistelun

Digitaaliset edelläkävijät ovat hyvin aktiivisia mediankäyttäjiä ja haluavat pysyä monipuolisesti selvillä ajankohtaisista asioista. Heidän kohdallaan digi on kuitenkin ohittanut perinteiset kanavat - suurempi osa edelläkävijöistä käy medioiden nettisivuilla lukemassa uutiset, katsomassa tv-ohjelmat ja kuuntelemassa musiikkia sen sijaan, että perinteisesti rapistelisivat sanomalehtiä, painelisivat kaukosäädintä tai kääntelisivät radiolaitteen nuppeja. Suomalaisista suurempi osa on kuitenkin tarkkailijoita, jotka arvostavat myös perinteisiä medioita.

Neljännes suomalaisista on oman arvionsa mukaan digitaalisen kehityksen kärjessä. He ottavat hieman muita nopeammin tai innokkaammin uudet laitteet ja palvelut käyttöönsä sekä kertovat näistä uutuuksista myös muille. Digitaalisten edelläkävijöiden ehdottomaan kärkeen kuuluu noin 5 % suomalaisista. Tyypillisesti kyse on alle 45-vuotiaista kaupunkilaisesta miehistä. Asenteeltaan he kuuluvat Nopealiikkeisiin, eli heille on leimallista sosiaalisesti aktiivinen elämä, josta ei puutu viihdettä tai jännitystä.

Suurin ryhmä on kuitenkin digitaaliset tarkkailijat, johon kuuluu 39 % suomalaisista. He seuraavat uteliaana kehitystä, mutta odottavat mielellään muiden kokemuksia ennen kuin ottavat uudet palvelut ja laitteet käyttöönsä. Noin joka kolmas suomalainen on digitaalisten uutuuksien suhteen varovainen, välinpitämätön tai jopa torjuva.

Digitaaliset edelläkävijät ovat aktiivisia mediankäyttäjiä. He ovat lähes jatkuvasti jonkin median tavoitettavissa ja haluavat olla mahdollisimman monipuolisesti selvillä ajankohtaisista asioista. Netti on luonnollisesti heille hyvin keskeinen, ja heidät tapaakin todennäköisemmin sanomalehden nettisivujen tai digilehden ääreltä kuin paperilehden yli kumartuneena. Mutta myös digitaaliset tarkkailijat ovat kovia surffailemaan netissä ja esimerkiksi lukemaan iltapäivälehtiä netissä. Tämän myötä digitaaliset kanavat ovat osittain ohittaneet perinteiset mediat.

Monipuolinen netin ja mobiilinetin käyttö on kuitenkin tyypillisintä digitaalisille edelläkävijöille. Puolella heistä merkittävä osa mediankäytöstä tapahtuu kännykällä. Uutisia ja ystävien kuulumisia tulee tarkistettua kännykällä lukuisia kertoja päivän aikana. Facebookin tai muun vastaavan some-kanavan käyttö on lisääntynyt selvästi suomalaisten keskuudessa, ja sen myötä yhä useampi tuskailee ainakin jonkin verran somen loputonta uutisvirtaa. Nuoret naiset kokevat muita useammin ahdistavaksi "pakon" olla esillä ja aktiivinen sosiaalisissa yhteisöissä.

Nämä ja muita kiinnostavia havaintoja suomalaisten mediankäytöstä löytyy elokuun lopussa valmistuvasta TNS Monitorin mediaraportista. TNS Monitor -tutkimuskokonaisuus on syväluotaus suomalaisten käyttäytymisen ajureihin ja suuriin ilmiöihin.

 

Lisätietoja
Nina Frosterus
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Kategoria: 
Uutiskirje