Mikä avuksi autokaupan haasteisiin?

Autokauppa taistelee kannattavuusongelmien kanssa ja uusien autojen kauppa takertelee heikon taloudellisen tilanteen ja kovan verotuksen takia. Ilman mainontaa ja markkinointia on kuitenkin vaikea tavoittaa asiakkaita mutta kustannukset tuntuvat karkaavan käsistä. Mikä avuksi?

TNS Atlas 2014 on valtava tietopankki, jonka avulla ymmärretään potentiaalisia, juuri omalle automerkille myönteisiä asiakkaita ja päättäjiä. Eri autobrändeihin liittyy vahvasti toisistaan poikkeavia mielikuvia ja asenteita. Onnistunutta segmentointia ei rautaisinkaan ammattilainen kykene tekemään "musta tuntuu"-menetelmällä. Tarkka, oikeanlaisen viestin kohdentaminen juuri oikeassa tilanteessa tuo yritykselle merkittäviä säästöjä markkinoinnissa ja samalla vahvistaa brändimielikuvaa. Myyntihenkilöstö pysyy myös motivoituneena, kun osumatarkkuus on hyvä.

Euromääräiset mainospanostukset myytyä uutta autoa kohti ovat huimia. Viime vuonna joidenkin automallien kohdalla summa oli yli 2000 € per myyty auto. Yleensä summa pyörii noin 500 €:n tuntumassa. (Lähde: TNS Ad Intelligence).

Poimintoja TNS Atlaksen / PäättäjäAtlaksen tuloksista:

  • Suomalaiset, jotka näkevät moottoriajoneuvon hankinnan yhdeksi taloutensa tärkeimmiksi tavoitteiksi lähimmän kahden vuoden aikana, lukevat kaksi kertaa muita useammin ajoneuvoja käsittelevää osoitteellista suoramainontaa.
  • Uuden auton hankintaa lähikuukausien aikana suunnittelevat kokevat selvästi muita harvemmin, että auto on vain väline, jolla pääsee paikasta A paikkaan B. Myös monet BMW- ja Audi-kuskit kokevat vieraaksi ajatuksen, että auto olisi vain kulkuväline. Toisaalta parhaimmin toimeentulevissa on muita enemmän ihmisiä, joille auto merkitsee lähinnä kulkuvälinettä.
  • Auton ulkonäöllä on väliä: Auton turvallisuus on tärkeämpi aspekti kuin sen ulkonäkö selvästi useammin heille, jotka eivät suunnittele autonhankintaa.
  • Lehtien lukijapeitto uuden auton hankintaa suunnittelevissa vaihtelee paljon lehdestä toiseen. Esimerkiksi Helsingin Sanomat tavoittaa hyvin uuden auton hankintaa suunnittelevia, ja Kauppalehti uuden auton hankintaa suunnittelevia johtajia ja yrityspäättäjiä.

 

Lisätietoja
Panu Ihamuotila
Puh. (09) 613 500
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Kategoria: 
Uutiskirje