Some on out, kauan eläköön vertaismedia!

Ujous netissä on väistymässä, kun yhä useampi suomalainen pyrkii erottautumaan netissä relevanttien sisältöjen suosittelijana. Samalla perinteinen somen käyttö on hiipumassa, kun yhteisöön kuuluminen ei enää ole yhtä tärkeä kuin somesta saatu tieto.

Suomalaisten ujous netissä on väistymässä, kun yhä useampi suomalainen haluaa nostaa netissä esille omasta mielestään tärkeitä asioita. Samalla he tavoittelevat mainetta kiinnostavien asioiden tietolähteenä. Massasta voidaan erottautua rakentamalla itselle somessa rooli relevantin tiedon suodattajana ja kiinnostavien sisältöjen suosittelijana.

Asema tiedon valtiaana netissä on yhä halutumpi ja myös yhä vaikutusvaltaisempi: Jo viidennes suomalaisista saa merkittävän osan itselle tärkeistä sisällöistä tutuilta tai muilta yksityishenkilöiltä esimerkiksi blogien tai YouTuben kautta. Perinteisempi somen käyttö on laskusuunnassa, eli somen käyttö on menossa harkitumpaan tai tarkoituksellisempaan suuntaan.

Kasvanut ja muuntunut some-ilmiö on luonnollisesti myös synnyttänyt vastailmiönsä. Lähes kolmasosaa suomalaisia vaivaa somestressi, eli he ovat aiempaa ahdistuneempia "pakosta" olla aktiivinen somessa. Erityisesti nuorissa on syntynyt pieni vastaliike jatkuvalle infotulvalle.

Vertaismedia tuo perinteiselle medialle ja mainostajille uusia haasteita. Miten olla näkyvästi läsnä siellä missä ihmiset vaihtavat sisältöjä? Miten olla relevantti aikana, jolloin vertaismedia tarjoaa ihmisille uudenlaista inspiraatiota?

TNS Monitor -tutkimuskokonaisuus on syväluotaus suomalaisten käyttäytymisen ajureihin ja suuriin ilmiöihin. Monitorin mediaraportti pureutuu suomalaisten mediankäyttöön ja nouseviin ilmiöihin, kuten yllä mainitut Vertaismedia, Kuratointi, Some-elämä ja Somestressi. TNS Monitorista voi myös saada omiin tietotarpeisiin räätälöidyn raportin.

Lisätietoja
Nina Frosterus
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Kategoria: 
Uutiskirje