Verkkokauppa kasvaa - mutta nettiostaminen ei vielä ole elämyksellistä

Suomalaiset hakevat kotona ja vapaa-ajalla yhä enemmän mahdollisuuksia toteuttaa itseään. Myös kuluttamisessa elämyksellisyys hakee muotojaan, ja tämä koskee erityisesti verkkokauppaa.

Suomessa verkosta ostaneiden määrä on kasvanut tasaisen voimakkaasti viimeisten parinkymmenen vuoden ajan. Vuonna 2013 suomalaiset ostivat verkosta tuotteita ja palveluita yhteensä 10,5 mrd euron arvosta. Tämä oli 8,7 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Myös vähittäiskauppaan laskettavien tuotteiden verkkokauppa kasvoi 11,4 %, päätyen 3,4 mrd euroon.

Jo viime kevään asenne- ja arvotutkimuksissa näkyi "Minä-minän" vahva esiinmarssi. "Minä-minään" liittyy halu rakentaa "minälle" paras mahdollinen elämä. Tämä näkyy kasvavana elämysten janona ja mukavuudenhaluna. Se näkyy haluna tavoitella hyvää oloa ja terveyttä. Ja se näkyy kotimaterialismina ja lupana kuluttamiseen. Etenkin muodista tuli aiempaa sallitumpi tapa tuoda "minä" esille.

"Minä-minän" vahvistuminen heijastuu myös verkkokauppaan. Mukavaa arkea ja hyvää oloa tavoitellessaan suomalaiset ostivat verkosta yhä enemmän muun muassa lääkkeitä, luontaistuotteita, pelejä ja matkapuhelintarvikkeita. Myös vaatteiden ja jalkineiden verkkokauppa seilasi suotuisissa tuulissa eteenpäin.

Nettikaupoilla on kuitenkin vielä tehtävää kuluttajien tavoittamisessa - ja hurmaamisessa. Suomalaisille ei juurikaan tule mieleen verkkokauppoja, jotka olisivat heille erityisen mieluisia. Mikäli uskomme vastaajiamme, kauppakeskuksessa käynti on ihan yhtä elämyksellistä kuin verkossa ostaminen. Muun muassa perheellisillä on kuitenkin korostunut halu ostaa verkosta. Pystyykö verkkokauppa lunastamaan heidän odotuksensa?

Verkkokaupan määrä vuonna 2013

 

TNS Monitor -tutkimuskokonaisuus on syväluotaus suomalaisten käyttäytymisen ajureihin ja suuriin ilmiöihin. "Digitaalinen vallankumous" sekä muut tuoreet TNS Monitor 2014 -raportit valmistuvat toukokuussa.

Verkkokauppatilasto kuvaa kuluttajien rahankäyttöä verkossa vuosina 2010-2013. Seurannassa on mukana kaikki kuluttajille suunnatut palvelut, tuotteet ja sähköiset sisällöt, yhteensä 30 pääluokkaa ja noin 70 alaluokkaa. Seuranta toteutetaan ASML:n, Kaupan liiton ja TNS Gallupin yhteistyönä. TNS Gallup tarjoaa verkkokaupan menestyksen tueksi luotettavia lisäanalyyseja, markkinapotentiaalin arviointia ja monenlaista tukea palveluiden kehitykseen.

 

Lisätietoja
Nina Frosterus
Puh. (09) 613 500
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Kategoria: 
Uutiskirje