Kattavampaa tietoa mainosinvestointien kohdistumisesta

Digitaalinen mainonta on kasvanut Suomessa kuluvana vuonna yleisestä mediamainonnan laskusta ja taloudellisesta taantumasta huolimatta.

 

Digitaalisesta mainonnasta merkittävä osa on maksettua hakusanamainontaa. Se on vakiinnuttanut asemansa yhä useamman mainostajan mediamixissä, sillä se tarjoaa kustannustehokkaan tavan mainostaa internetissä myös pienemmän mainosbudjetin omaavalle yritykselle. IAB:n kvartaaleittain tekemän selvityksen mukaan vuonna 2014 hakumainontaan panostettiin yli 90 miljoonaa euroa, kasvua oli lähes 10 %. Hakusanamainonnan panostukset ovat jatkaneet kasvuaan tänä vuonna ja sen osuus mediakakusta lähenee kymmentä prosenttia. Käytössämme ollut tieto ei ole kuitenkaan kuvannut maksetun hakusanamainonnan määrää eri toimialoilla tai yksittäisten mainostajien mediabudjeteissa.

Vuoden 2016 alusta nykyinen mediaseuranta ottaa uuden askeleen TNS Gallupin aloittaessa yhteistyön Kantar Median osittain omistaman AdGooRoon kanssa. AdGooRoo on vuonna 2004 perustettu maailman johtava hakumainonnan tiedontuottaja. Se palvelee maailmanlaajuisesti yli 4000 mainostajaa ja mediatoimistoa tarjoamalla hakumainonnan kilpailijatietoa, asiantuntemusta ja toimialakohtaisia trendiraportteja.

 AdGooRoo tarjoaa hakusanamainonnan tiedonkeruun, joka perustuu markkinoiden 50 000 käytetyimpään avainsanaan. AdGooRoo tulee raportoimaan arviot yritysten panostuksista hakumainontaan kuukausittain TNS:lle, joka liittää tiedot osaksi mainospanostusseurannan kokonaisuutta. Hakumainonta on yhdistetty mainospanostusseurantaan ja multimediaraportteihin tällä hetkellä jo USA:ssa, Ranskassa ja Tanskassa.

TNS Gallupin asiakkaille tämä uudistus tarjoaa entistä tarkempaa tietoa mainostajien ja oman toimialan mainosbudjetin kohdistumisesta eri kanaviin. Tiedotamme tämän kehitysprojektin edistymisestä lisää ensi vuoden puolella.

 

Lisätietoja

Marja Honkaniemi
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com
 

 

Kategoria: 
Uutiskirje