Kaksi kolmesta suomalaisesta on somessa viikoittain

Suomalaiset käyttävät sosiaalista mediaa reilusti vähemmän muihin Pohjoismaihin verrattuna, kertoo juuri julkaistu TNS:n Connected Life -tutkimus. Myös Keski- ja Pohjois-Eurooppaan verrattuna olemme kymmenisen prosenttiyksikköä jäljessä. Kasvuvauhti on kuitenkin Suomessa kiivas. Vuodessa somen käyttö on kasvanut kuudella prosenttiyksiköllä. Länsi- ja Pohjois-Euroopan vuosikasvu someluvuissa on yli 10 prosenttiyksikköä, kattaen kaikki tutkimuksessa mukana olevat somekanavat.

Suurimmat somekanavat Suomen osalta ovat Facebook, YouTube, WhatsApp, Instagram, Google+ ja Twitter.

Viikoittainen pikaviestipalveluiden käyttö on Suomessa noussut jo lähes 50 prosenttiin. Kasvua on kymmenisen prosenttiyksikköä viime vuodesta.

WhatsAppin kasvu on ollut Suomessa huimaa. Vuodessa viikoittainen käyttäjämäärä on lisääntynyt yli kymmenellä prosenttiyksiköllä 35 %:iin. Muissa Pohjoismaissa Facebook Messenger ja Skype ovat paljon suurempia kuin Suomessa, ja WhatsApp vastaavasti huomattavasti pienempi kuin Suomessa.

Norjassa jo yli neljännes käyttää Snapchatiä viikoittain, Tanska on Pohjoismaista selkeä kakkonen. Myös Ruotsissa Snapchatin kasvu on ollut huimaavat kuusi prosenttiyksikköä ja jo 15 % ruotsalaisista (15-65 v.) snäppäilee.  Suomessa vasta 4,5 % snäppää. Käyttö on kasvanut vuodessa kahdella prosenttiyksiköllä.

Twitter-käytössä Suomi-Ruotsi-tilanne on tasaisempi, Suomi laahaa vain noin prosenttiyksikön perässä. Twitter-penetraatio Suomessa on noin 11 %.

Opi tuntemaan digitaalinen kuluttaja pintaa syvemmältä ratkaisujemme avulla!

Niina Sauvolainen, puh.09 613 500, etunimi.sukunimi@tnsglobal.com
 

Your guide to marketing that connects
Visit www.tnsglobal.com/get-connected and download the eBook

Kategoria: 
Uutiskirje