Kotisohvalta näkee kauas

Tyypillinen suomalainen mediankäyttäjä istuu yksin sohvalla oman kotinsa turvassa ja katsoo maailmaa netin kautta. Pitkään jatkunut taloudellinen taantuma on saanut meidät varuilleen. Digitalisaatio taas mahdollistaa jatkuvan yhteydenpidon ja tietotulvan poistumatta kotisohvalta. Sohvalla löhöily, aina kun siihen on mahdollisuus, houkuttaa 60 % suomalaisista. Sohvalta käsin meidän on hyvä uppoutua median maailmaan, viihtyä, oppia, rentoutua ja pysyä ajan hermolla.

Netti on yhä suurempi aikasyöppö ja digitaalisesti aktiivisten suomalaisten määrä kasvaa vauhdilla. Netti tuo helposti kaiken kotisohvalle, niin hintavertailusivustot, nettikaupat kuin mediankin. Suosituin ajanviete kotisohvalla on kuitenkin television katselu. Vaikkakin monessa taloudessa perinteisen televisiolähetyksen on korvannut nettitelevisio, maksulliset tilausvideopalvelut sekä YouTube- ja muut nettivideot.

Suomalaiset eivät ole ainoastaan ilmaisen nettisisällön perässä.  Noin puolet alle 45-vuotiaista maksaa netin tv- ja uutissisällöistä. Maksuhalukkaat ovat aktiivisia mediankäyttäjiä, jotka suhtautuvat intohimoisesti moniin medioihin, mukaan lukien lukemiseen ja aikakauslehtiin. Vaikka maksullisten palveluiden käyttö on kasvanut jo melko suureksi, on asenteellinen maksuhaluttomuus edelleen huomattava.

Nuoret ajavat voimakkaasti eteenpäin uusia tapoja käyttää mediaa. Nuorilla digitaalisuus on vallannut mediakulutuksen jo kaikilla rintamilla. Suhde printtilehteen on aivan erilainen kuin varttuneempien joukossa. Vanhimpiin nähden melkein kolminkertainen määrä nuoria sanoo esimerkiksi tilaavansa lehdet mieluummin digilehtenä. Nuoret uutisaddiktit ovat tiukasti kiinni mobiilissa ja saavat paljon uutisia myös somen kautta.

Suurella osalla suomalaisista on tunne, että he ovat lähes jatkuvasti jonkin median tavoitettavissa. Mediasisältöjen käyttö kännykällä kasvaa voimakkaasti ja yhä useampi vilkaisee uutisotsikoita aina kuin mahdollista. Toki kaikki eivät suhtaudu asiaan mutkattomasti, vaan neljäsosa suomalaisista kokee tarvetta vältellä liikaa mediatulvaa.

Lisätietoja
Tarja Pentilä
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com
puh. 040 516 3799

Monitor Media 2015 on laaja median muutosta luotaava raportti. Monitor -tutkimuskokonaisuus on syväluotaus suomalaisten käyttäytymisen ajureihin ja suuriin ilmiöihin. Asennemaiseman muutoksen ohella Monitor mittaa kuluttamiseen, mediakäyttöön ja ruokaan liittyviä trendejä ja muutossuuntia.

Kategoria: 
Uutiskirje