Nopeus ja helppous ajavat päivittäistavaraostajaa

Keskimäärin suomalainen käyttää säännöllisesti noin kolmea päivittäistavarakauppaketjua. Moni suomalainen on valinnut leirinsä eli keskittää ostoksiaan joko S- tai K-ryhmän kauppoihin. K-citymarketin käyttäjien kakkoskauppa on tyypillisesti Prisma, kun taas S-marketin ja Prisman asiakkaille kakkoskauppa on Lidl.

Lidl ja Tokmanni ovat vahvistaneet asemiaan päivittäistavarakauppoina. Erityisesti Lidl on vakiinnuttanut asemaansa luotettuna pt-ketjuna. Tokmanni puolestaan nähdään kiinnostavana ketjuna, jossa mielellään asioitaisiin useamminkin. Tokmannilla ja myös Stockmannilla harva pt-myymäläverkko on keskeisin este sille, etteivät ne tällä hetkellä saa nykyistä suurempaa osuutta päivittäistavaramyynnistä.

Keskeisimmät kuluttajat kauppoihin sitouttavat tekivät ovat yksinkertaisia - tuotteiden löytämisen helppous, kaupan tuttuus, sujuvat kassat, hyvät hedelmä- ja vihannesvalikoimat sekä tuotteiden laadukkuus ja tuoreus. Kuluttajat kertovat valitsevansa jonkin verran aiempaa enemmän edullisia tuotteita, mutta päivittäistavaraostamisessa aika ja energia näyttävät olevan rahaa arvokkaampia resursseja. Hintamielikuvissa Lidl on selvä ykkönen saaden tuplasti enemmän mainintoja kuin Prisma, vaikka S-ryhmän halpuutuskampanja on ollut näkyvästi esillä.

Prisma, S-market ja Stockmann ovat onnistuneet emotionaalisen suhteen rakentamisessa - suomalaiset kokevat nämä ketjut itselleen läheisimmiksi. K-citymarket on vertailussa neljännellä ja Lidl viidennellä sijalla. Kaikista heikoin tunneside suomalaisilla kuluttajilla on Siwa- ja Valintatalo-ketjuihin.

Ylipäätään päivittäistavarakauppojen markkinalla on nähtävissä, että eri ketjuihin liitetään muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta hyvin samantyyppisiä mielikuvia. Stockmannilla, Lidlillä sekä S-marketilla ja Prismalla on selkeimmin erottuvat positiot kuluttajien mielikuvissa. Vahva emotionaalinen suhde ketjuun vahvistaisi uskollisuutta ja helpottaisi kuluttajien ostopaikan valintaa arjessa.

Tutkimukset päivittäistavaraketjuista toteutettiin keväällä 2014 sekä loka- ja marraskuussa 2015. Kuhunkin kyselyyn vastasi 1000 - 1800 suomalaista.

 

Lisätietoja:
Inka Lemmetyinen
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com
puh. 040 568 7968

Kategoria: 
Uutiskirje