Terveiset Lontoosta Print and Digital Research Forum

Printtimedian näkökulmasta erityisesti digitaalisen lukemisen ja painetun lukemisen mittareiden yhdistäminen herättää kysymyksiä. Perinteisesti kullekin mediaryhmälle on mietitty sen omista lähtökohdista sopivat tavat mitata mediankulutusta. Koko ajan lisääntyvä tarve nähdä mediat ja kuluttajat yhdessä pakottavat alan keksimään ja kehittämään tutkimuksia ja niiden hyödyntämistapoja vauhdilla.

Painettujen lehtien ja digitaalisen lukemisen mittaamisen yhdistämisessä on lisäksi yksi alakohta, joka mietityttää tutkijoita ja medioita kaikkialla maailmassa: miten yhdistää luotettavasti painetun lehden ja sen digitaalisen näköislehden eri lukijat? Osa lukijoista haluaa myös digitaalisessa maailmassa lehtensä samassa formaatissa kuin painettu lehti on. Mainostajia sekä mediaa kiinnostaa tietysti miten varmistetaan kontaktien mittaaminen näissä molemmissa muodoissa siten, että päällekkäiset ja erilliset lukijat ja heidän profiilinsa saadaan eroteltua luotettavasti. Meillä Suomessa on tästä aiheesta käynnissä mielenkiintoinen kehitysprojekti. Sen myötä me tutkijat myös pääsemme esittelemään tuloksia kansainvälisille tutkimusfoorumeille.

Joka toinen vuosi järjestettävä painetun ja digitaalisen median tutkimuksen kansainvälinen huippuseminaari järjestettiin tällä kertaa lokakuun puolivälissä Lontoossa. Kolmen päivän aikana kuultiin kaikkiaan vajaat 50 esitystä ympäri maailmaa printtitutkimuksen ja erityisesti digitaalisen käyttäytymisen mittaamisen uusista tuulista ja tutkijoita sekä mediaa askarruttavista asioista.

Seminaarin yllätyspuhujaksi saapui WPP-konsernin toimitusjohtaja Sir Martin Sorrell, joka kaikkien meidän WPP-konsernin työntekijöiden mielihyväksi korosti kunnon humanistin tavoin kaiken alaa koskettavan teknologiamuutoksen keskellä uskovansa eniten ihmiseen. Kaikkia mediataloja askarruttavan ns. perinteisen ja digitaalisen median yhdistämisen Sorrell näki tähän mennessä onnistuneen parhaiten koko maailmassa Foxilta ja News Corpilta. Näiden toimintaa hän kehotti kaikkia samojen kysymysten äärellä hikipisaroita vuodattavien seurata tarkasti. Näissä yhtiöissä holistinen ajattelu on Sorrellin mukaan pisimmällä eli välinekeskeisyyden pitäisi jäädä taustalle, kun kuluttajalle ja mainostajalle haetaan optimaalisimpia ratkaisuja. Avaimena ovat siis ihmiset, jotka ymmärtävät riittävän hyvin kokonaisuutta. Tällöin välinekeskeisyys ei ota toimintaa valtaansa eikä ohjaa liikaa siilomaiseen toimintaan.

Yksi seminaarin keskeisiä viestejä oli kaikenlaisen datan yhdistämisen lisääntyminen maailmalla. Kuluttajien halukkuus vastata pitkiin tutkimuslomakkeisiin metodista riippumatta tuntuu laskevan samassa tahdissa, kuin tarve käyttää yhdistettyjä tietoja lisääntyy. Monissa maissa mediavaluutta- ja kulutustutkimusdatojen fuusiot eli yhdistäminen ovat olleet arkipäivää jo vuosia ja mekin Suomessa päässemme ensi keväänä käyttämään Kansallisen Mediatutkimuksen ja TNS Atlas -tutkimuksen yhdistelmää.

 

Seminaarin esitykset ovat avoimesti kaikkien luettavissa: http://www.pdrfpapers.com/

Jos aihe kiinnostaa, ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää!

Ville Rekula
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com
 

Kategoria: 
Uutiskirje