Tahdomme uskoa siihen oikeaan

Suomalaisista kaksi kolmesta uskoo onnen löytyvän elämänkestävästä parisuhteesta. Etenkin kolmekymppiset ja pääkaupunkiseudulla asuvat sinkut etsivät "sitä oikeaa" netistä. Parinetsintä ja hääteema houkuttelevat suomalaisia myös television äärelle.

Perinteet ovat kunniassa: aikuisista suomalaisista 69 % on sitä mieltä, että kestävä ihmissuhde yhden kumppanin kanssa on tärkeää. Ymmärrettävästi naimisissa olevat ovat selvästi muita useammin tätä mieltä, kuten myös pidemmän elämäntaipaleen kulkeneet. Ikä korreloi hyvin voimakkaasti mielipiteen kanssa, joten selvästi muita harvemmin yhden kestävän suhteen autuuteen uskovat 18-24-vuotiaat.

Asuinpaikka ei yhtä selvästi jaa suomalaisia tässä asiassa. Kuitenkin kaupunkilaiset, etenkin helsinkiläiset, uskovat muita harvemmin elämänkestoiseen parisuhteeseen. Erityisesti yli 45-vuotiaat helsinkiläiset kokevat muualla Suomessa asuvia ikätovereitaan harvemmin pitkän parisuhteen tärkeäksi.

Kesähäihinsä valmistautuvat kansoittavat nyt alkuvuodesta ympäri Suomen järjestettäviä häämessuja - ja sen oikean kumppanin löytäminen on aina oma tarinansa. Aikoinaan lavatanssit tarjosivat ainoita mahdollisuuksia tavata uusia kiinnostavia ihmisiä. Nyt potentiaalista kumppania voi yhtä hyvin hakea internetin avulla kotona omalla sohvalla loikoillen. Kaikista yksin asuvista netinkäyttäjistä vain noin 8 % on hyödyntänyt netissä olevia deittipalveluita. Mutta kolmekymppisistä sinkuista sekä pääkaupunkiseudulla asuvista selvästi useampi on harrastanut nettideittailua. Yksi uudemmista palveluista on mobiilisovellus Tinder, jota etenkin nuoret aikuiset käyttävät.

Sokkotreffit ovat saaneet aivan uuden ulottuvuuden tuoreessa tositv-ohjelmassa, jossa katsotaan miten vastanaineet pärjäävät avioelämänsä ensitaipaleella. Ohjelma on herättänyt paljon keskustelua ja ainakin ensimmäiset jaksot ovat saaneet myös paljon katsojia. Myöhemmin tänä keväänä voimme TNS Monitorin tutkimustuloksista nähdä, minkä asennemaailman edustajia tämä tv-ohjelma houkutteli katsojikseen. Tämänkin ohjelman fanittaminen tullee olemaan detalji, jota käytämme kuvaillessamme kohderyhmiä ja luonnehtiessamme kuluttajasegmenttejä.

 

Lisätietoja
Nina Frosterus
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Lähteet

Maaliskuussa valmistuva NetTrack 2015 on tiivis tietopaketti, joka kertoo keskeisimmät asiat suomalaisten internetin käyttötavoista sekä niiden kehityksestä. Tarkastelussa ovat mukana muun muassa some, videosisällöt, netti-tv sekä mobiilin vaikutus ostoprosessiin.

TNS Gallupin ainutlaatuinen TNS Atlas -tietopankki yhdistää kuluttajat, mediat ja brändit. Se tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet peilata suomalaisia kohderyhmiä ja antaa avaimet muutoksen ymmärtämiseen sekä markkinointiviestinnän tehostamiseen.

TNS Monitor -tutkimuskokonaisuus on syväluotaus suomalaisten käyttäytymisen ajureihin ja suuriin ilmiöihin. Valmiit raportit pureutuvat eri aihealueisiin, kuten nouseviin ilmiöihin, median käyttöön, ruokaan tai digitaalisuuteen. TNS Monitorista voi myös saada omiin tietotarpeisiin räätälöidyn raportin.

Kategoria: 
Uutiskirje